Неизвестна физика пази Вселената от колапс

© Aurore Simonnet, Sonoma State University

Физици теоретици изясниха, че микро черните дупки трябва да предизвикат колапс на Вселената. Това обаче не се случва, което сочи съществуването на неизвестна физика, която предпазва вакуума от колапс, се казва в статия, публикувана в сп. Physical Review Letters.

„Нашата работа не показва, че Големият адронен колайдер може да ражда подобни черни дупки и че те могат да унищожат Вселената. Не бива да се говори „Ужас, кошмар, унищожаваме Вселената“. Всъщност ние сме открили някакви неизвестни физични принципи, които стабилизират вакуума и не позволяват на частиците да „пропадат“ надолу“, казва Ян Мос (Ian Moss) от университета на Нюкасъл (Великобритания).

Според теорията на Хигс Вселената се пронизва от особено поле, с което взаимодействат всички съществуващи елементарни частици – колкото по-силно се свързват те с полето, толкова по-висока ще бъде тяхната маса. Ако такова поле съществува, то трябва да съществуват и Хигс бозони – частици, отговорни за неговото взаимодействие с протоните, електроните и други прояви на видимата и тъмната материя.

Едно от възможните следствия от съществуването на полето се явява това, че ние живеем не в истински, а в така наречения фалшив вакуум. Това означава, че най-ниското енергийно състояние, в което могат да се намират частиците в нашия свят, което физиците наричат „вакуум“, всъщност не се явява абсолютна „нула“ или минимум на езика на математиците.

Както показали изчисленията на Мос и колегите му „абсолютният вакуум“ ще съществува в микроскопични черни дупки, като тези, от които толкова се страхуваха хората в миналите години и смятаха, че могат да се родят на Големия адронен колайдер по време на експерименти по сблъсък на частици.

Появата на подобни „мехури“ с истински енергиен вакуум в черната дупка се явява катастрофално събитие, както обясняват физиците. Тъй като такъв вакуум е „по-изгоден“ от енергийна гледна точка, неговият „мехур“ практически мигновено ще изпълни цялата Вселена, освобождавайки енергията, запасена във „фалшивия вакуум“. В резултат на това тя буквално ще „закипи“ и ще прекрати своето съществуване.

Подобни черни дупки принципно биха могли да са се родили в хода на сблъсъците между частици за 13,8 милиарда години съществуване на Вселената или да се появят в зората на живота в света.

Всички ние съществуваме, което означава, че има някакъв неизвестен ни квантовофизичен принцип, който стабилизира фалшивия вакуум и не позволява на подобни „мехури“ да го разрушат.

Според Мос бъдещите експерименти на Големия адронен колайдер с Хигс бозони и други екзотични частици могат да дадат ключ за търсенето на нова, все още неизвестна ни физика, защитаваща Вселената от разпад.