Неизвестни процеси движат грандиозен вселенски сблъсък

© Оwen et al., NRAO/AUI/NSF

Астрофизиците получиха детайлни снимки на един от най-големите галактични купове във Вселената – Abell 2256.

Неговите две половини сега преживяват серия мощни сблъсъци и сливания, става ясно от статия, публикувана в Astrophysical Journal.

„Тези снимки ни помогнаха детайлно да изучим взаимодействието на два сливащи се галактични купа и посочиха, че в този процес на задействани неизвестни и неочаквани физични процеси, за които не знаем“, разказва водещият автор Фрейзър Оуен от Националната радиоастрономична обсерватория на САЩ.

Както обясняват Оуен и колегите му, Abell 2256 се явява най-близкият до Млечния път галактичен куп – той се намира на 800 млн. светлинни години от Земята и се простира на около четири млн. светлинни години, като заема същата площ на нощното небе, както и пълната Луна. Общата маса на звездите е хиляда трилиона пъти повече, отколкото на Слънцето.

Общо в него влизат около петстотин галактики, разделени на две неравни групи, които преживяват сложен и мъчителен процес на сливане, съпровождан от масивни изблици на звездообразуване, радиоизлъчване и други феномени, видими дори от Земята.

По тази причина учените доста отдавна следят събитията в купа „Гояма опашка“, както го наричат, имайки предвид неговата характерна форма в радиодиапазона, като използват различни наземни и космически обсерватории, работещи в рентгеновия и радиодиапазона.

Оуен и колегите му тествали наскоро обновения телескоп VLA и една от целите за неговата проверка бил Abell 2256. Благодарение на разширението в чувствителността и диапазона на този телескоп учените успели да получат висококачествени снимки и да разгледат всичките му далечни региони.

Според астрофизиците те са успели да получат първото „пълноценно“ изображение на купа – примерна картина на това, как би изглеждал Abell 2256 за човешките очи, ако можехме да го видим в радио- и рентгеновия диапазон.

Тези снимки, както се надяват учените, ще им помогнат да разберат какво се случва в „Голяма опашка“, как ще изглежда тя след сливането и какво се явяват загадъчните „радио водовъртежи“, открити на новите снимки от VLA.