Неизяденият от анаконда учен разкри задкулисната история

© Paul Rosolie

Американският биолог Пол Розоли обясни защо се е съгласил да участва в заснемането на предаването „Изяден жив“, където трябваше да го погълне анаконда.

Това шоу предизвика бурни критики от страна на еколози и защитници на животни. Но независимо от цялото изкривяване на материала за сензационни цели неговото сътрудничество с Discovery е донесло полза на науката (преди всичко финансова), твърди ученият пред изданието Mongabay.

По думите на Розоли, когато се съгласил да участва в проекта, предаването трябвало да се нарича „Експедиция „Анаконда“ и да разказва за разрушаването на древните тропически гори в Перу, живота на нелегалните златотърсачи, живачното замърсяване на Амазонка, живота на анакондите, кайманите и техните жертви.

Но голяма част от подготвения материал не влязла във финалната версия на предаването, а за създаването на колорит на „опасните джунгли“ режисьорът на филма изобщо изрязал всяко споменаване за разрушената екосистема на перуанска Амазония, за да създаде у зрителя впечатление, че действието се развива в девствена гора.

В предаването нищо не се споменава и за десетките неголеми змии, на които учените отделили голяма част от своето време. Накрая променили и името на предаването с „Изяден жив“.

И все пак Розоли смята своето решение за оправдано – той и няколко негови колеги са получили от тв канала Discovery щедро финансиране, благодарение на което успели да се отправят на научна експедиция в Перу. Изследователите подробно изучили живота на десетки анаконди (които се явяват доста прикрити животни) и едновременно с това наблюдавали местните каймани и успели да разберат какво се случва с околната среда в труднодостъпния район Мадре де Диос.

Накрая всички били печеливши: „Discovery получи своите рейтинги, а аз проведох изследване, за което можех само да мечтая. В близко време ще публикуваме първата научна статия за анакондите на Западна Амазонка“. Щетата, нанесена върху неговата репутация (много медии обвиниха учения в това, че се е съгласил на жесток експеримент с анаконда), биологът не смята за нещо фатално.

Апологията на Розоли предизвика смесени отзиви у еколози и журналисти. Мнозина осъждат Discovery, нарушаващи първоначалната договорка с учения, като в преследване на рейтинги са превърнали предаването за екологичните заплахи за анакондите на Амазонка в съмнително шоу.

Други отбелязват, че дори няколко добри научни статии не оправдават псевдонаучните митове за страшните анаконди, които създаденото с помощта на Розоли предаване само укрепва сред широката публика.

Накрая ситуацията около Розоли и шоуто „Изяден жив“ хвърля светлина върху отчаяното финансово положение на учените в САЩ, които са принудени да продават своите навици и репутация на тв канали, за да получат финансиране за своите изследвания.

Шоуто „Изяден жив“ беше показано в ефир на 7 декември. На финала змията не глътна естественика, а го обви и едва не счупи ръката му. Когато обятията на анакондата станаха прекалено силни, ученият прекрати експеримента.