Неочаквано откритие – черна дупка изригваща рентгенови лъчи

Ивайло Красимиров

Черната дупка изглежда като ярко петно, светещо на космически фон, но в същото време такова, което лесно може да бъде пропуснато напълно – особено защото астрономите дори не търсили черна дупка на това място.

Студенти от Масачузетския технологичен институт и Харвардския университет и учени, свързани с мисията на НАСА, OSIRIS-REx – експедиция за роботизирано извличане на проба от астероид, намиращ се близо до Земята – провеждат рутинни наблюдения, когато неочаквано забелязват далечната черна дупка, изригваща X- лъчи, съобщиха от НАСА.

Това, на което те се натъкват, е нещо специално- това е първият път, когато подобно рентгеново избухване е видяно от междупланетното пространство, според НАСА.

Космическият феномен е бил уловен от рентгеновия спектрометър Regolith (REXIS), инструмент с размер на кутия за обувки на борда на космическия кораб OSIRIS-REx, който е в орбита около астероида Бену (Bennu). Спектрометърът, който се управлява съвместно от учени и студенти от двата университета, е проектиран да измерва рентгеновите лъчи, които Бену излъчва, докато абсорбира слънчевата радиация.

„Откриването на това рентгеново излъчване е горд момент за екипа на REXIS“, казва в изявление Мадлин Ламбърт, от MIT, която е проектирала командите към инструмента, довели до разкриване на черната дупка. „Това означава, че нашият инструмент работи както се очаква и до нивото, което се изисква от научните инструменти на НАСА“, казва тя.

„Изгарящата“ черна дупка е забелязана на 11 ноември м.г., като се е появила като светещ предмет точно от ръба на астероида.
Подобни рентгенови изблици могат да възникнат, когато черна дупка издърпва материя от звезда намираща се в близост, според НАСА. Докато звездните отломки взаимодействат с диска от материал, който заобикаля черна дупка, интензивни изблици на енергия могат да бъдат освободени. Но тези видове изригвания могат да се наблюдават само от космоса, защото атмосферата на Земята защитава планетата от рентгенови лъчи и други форми на високо-енергийно излъчване.

Избухването на черната дупка е било потвърдено отделно от два телескопа, инсталирани на Международната космическа станция намираща се на ниска орбита над Земята.

Откриването на черната дупка е пример за това, колко научни открития могат да се случат по непредвиден начин, заявява Ричард Бинзел, професор по планетарни науки в MIT, който е един от учените, работещи с инструмента REXIS.

„Зададохме обучение на студентите как да строят и работят с космически инструменти“, казва той в изявление. „Оказва се, че най-големият урок е винаги да бъдеш готов за откриване на неочакваното.“

Роботизираната сонда на мисията OSIRIS-REx, която достигна до Бену през декември 2018 г., се планира да се върне на Земята през 2023 година.

Смята се, че Бенну е реликва от първите дни на Слънчевата система. Космическата скала с форма на ромб е широка около 600 м. в екватора си и има орбита със средно разстояние от около 160 милиона км от Слънцето.

Според НАСА мисията би могла да помогне на астрономите да разберат как планетите и други космически обекти са се образували в Слънчевата система и би могла да помогне на изследователите да изучават намиращи се в близост до Земята астероиди, които биха представлявали заплаха за планетата.