Нов метод ще определя разстоянията в Космоса

Учените от Кеймбриджкия университет (Великобритания) са измислили нов метод за определяне на разстоянията в Космоса въз основа на идентични спектрални характеристики на звездите.

Астрономите взели за основа доста прост принцип – ако две звезди имат абсолютно еднакъв строеж и химически състав, то интензивността на тяхното светене трябва да е също идентична. Съответно разликата в разстоянието до звездите трябва да влияе на тяхната яркост.

В хода на изследването били анализирани спектрите с висока резолюция на 600 звезди, в резултат на което били открити 175 двойки „близнаци“, като във всяка двойка разстоянието до едното от небесните тела било известно с висока точност.

За сравнение на спектрите британците избрали 400 основни спектрални ивици от достъпните 280 000 и изяснили, че предложеният метод дава грешка не повече от осем процента в сравнение с измерванията въз основа на годишния звезден паралакс (изменение на координатите на звездите, предизвикано от изменението на положението на наблюдателя поради въртенето на Земята около Слънцето).