Нов щам на „месоядна“ бактерия се разпространява глобално

© msevans.com
Димитър Димитров

Открит е опасен нов вид „месоядна“ бактерия и учените са разбрали, че той е допринесъл за тежки инфекции на различни места по света – Великобритания, Канада, Япония и Швеция.

Обикновено група А streptococcus причинява леки неразположения, като ангина и леки кожни инфекции, които се лекуват лесно с антибиотици. Но в някои случаи бактерията навлиза навътре в тялото и може да причини пневмония, инфекции на кръвта и некротизиращ фасциит – състояние, при което бактерията на практика разяжда човешката плът. Един от четирима пациенти не оцелява след такава инфекция.

Сега учени от Кралския колеж в Лондон са открили подвид, принадлежащ на тази опасна група бактерии. Те са забелязали голямо повишаване на броя на инфектираните с този щам на streptococcus, наречен emm89.  Периодът на наблюдения е от 1998 до 2009 година. Учените решили да открият какъв е причинителят на този бум, като проследили генома на бактерията чрез проби от пациенти.

Изследователите разбрали, че повишения брой инфектирани хора е свързан с появата на emm89. Учени от Канада, Япония, Франция и Швеция също съобщават за повишаване броя на инфекциите от emm89, което може да означава, че новият вид се разпространява глобално.

Двете основни разлики в тази разновидност на бактерията са, че emm89 произвежда по-голямо количество токсини и е загубил напълно външната си капсула.

„Това, че е загубил напълно външната си капсула е голяма изненада за нас, защото досега се смяташе, че капсулите са от основно значение за група А стрептококите“, казва водещият изследовател Клеър Търнър (Claire Turner). В екипът на Търнър все още не са сигурни как бактерията оцелява без капсула, но изглежда, че всъщност загубата на толкова важен компонент е помогнала за по-голямата инфекциозност и инвазивност спрямо човешкото тяло.

„Знаем че без капсули се закачат по-добре за повърхности и може би това помага за по-успешното пренасяне“, добавя Търнър. „А може би така навлизат по-лесно в клетките и същевременно стават по-трудни за третиране.“

Все още няма място за паника, защото новият подвид реагира на антибиотици, но учените все пак се надяват да разберат повече за бързото му разпространение, защото така ще могат да разработят по-успешни методи за лечение.

„За наш късмет, emm89 е изключително чувствителен към пеницилин и свързаните с него антибиотици. Но все пак трябва да мислим дали стратегиите ни ще са добри занапред“ , казва главният автор на изследването, Ширанее Срискандан (Shiranee Sriskandan). „Знаем много малко за това как група А стрептококите се предават от човек на човек. Трябва да се задълбочим и да намерим по-добри начини за превенция.“

Резултатите от изследването са публикувани в mBio.

Science Alert