Нова снимка дава данни за Голямото червено петно на Юпитер

Ивайло Красимиров

Юпитер получи зашеметяващ нов портрет и изображението може да предостави нови подробности за уникалната атмосфера на газовия гигант.

Снимката е заснета през юни от телескопа Хъбъл и показва в жив цвят Голямото червено петно на Юпитер и вихрените облаци в атмосферата му, съобщи НАСА.

„Цветовете и техните промени предоставят важни данни за протичащите процеси в атмосферата на Юпитер“, пише космическата агенция в съобщение за медиите.

Европейската космическа агенция, която управлява телескопа заедно с НАСА, заяви, че снимката потвърждава, че Голямото червено петно, масивната буря с диаметър колкото Земята, продължава да се свива. Бурята бушува най-малко от 150 години, съобщи Eвропейската космическа агенция.

„Причината за бурята все още не е известна, така че Хъбъл ще продължи да наблюдава Юпитер с надеждата, че учените ще успеят да разрешат тази „бурна“ загадка“, написа EКA в публикация в блога на Агенцията.

„Много по-малки бури се появяват на Юпитер като бели или кафяви овали, които могат да продължат само няколко часа или да бушуват в продължение на векове.“

Новата снимка подчертава живите газови ивици на Юпитер. Според НАСА лентите са създадени от различната височина и дебелина на амонячните ледени облаци. По този начин различните атмосферни налягания създават течащия модел на лентите.

„По-леките ленти се издигат по-високо и имат по-плътни облаци от по-тъмните ленти“, казват от НАСА.

Новата снимка е направена като част от програмата OPAL – Outer Planets Atmospheres Legacy, която осигурява ежегоден оглед на външните планети и проследява промените в техните бури, ветрове и облаци, обясняват от НАСА.

„Опитът да разберем силите, движещи атмосферата на Юпитер, е все едно да се опитваме да предвидим, в каква форма ще се превърне сметаната, когато я изливаме в горещата чаша с кафе“, казват от НАСА. Изследователите се надяват, че годишното наблюдение на Хъбъл за планетата ще разкрие причините за променящото се поведение на облаците на Юпитер.