Нова технологична революция на базата на графен?

Ивайло Красимиров

Движението на електроните в графен се осъществява по странен начин, поведението им е като на течност, откриха учените от Националния институт за проучване на графена в САЩ. Това откритие променя съществено проучванията на физиката на проводимостта, съобщават от института.

Проведените експерименти, водени от проф. Марко Полини и проф. Леонид Левитов,  показват, че в определени температурни рамки електроните се движат и сблъскват, като поведението им прилича на поведението на течност. Този флуид е с по-голяма проводимост в сравнение с проводимостта на балистичните електрони, които се движат като се разсейват. Вместо да остават отделени, електроните в това ново флуидно състояние остават заедно, без да възпрепятстват потока от ток. Докато при разсейването на електроните, протичането на ток се възпрепятства и материалът става по-малко проводим, при това флуидно състояние проводимостта се увеличава.

„Знаем още от училище, че нарастването на безпорядъка на електроните създава допълнително съпротивление. При този случай електроните, когато се слеят като в течност, започват да се размножават по-бързо, отколкото ако са свободни“, казва професорът от университета в Манчестър, Андре Геим.

Новото откритие позволява графенът да бъде използван за още повече цели. Той ще бъде в основата на много компоненти за развитие на бързи и мощни квантови компютри и ще позволи създаването на нано електронни вериги. Със сигурност базираните на графен схеми ще са в основите на напредъка в електро-технологиите, като ще доведат до оптимизиране на енергийната консумация, като според учените ще се превърне в същинска технологична революция в областта на електроенергетиката.

Иновации