Нова теория: безрадиационна революция

Визуализиране на тъмната материя като енергия, задържана в неизлъчващи анаполи. © Andrey Miroshnichenko

Физици са открили нов радикален начин да задържат електромагнитна енергия без загуби, това е като да хвърлиш камък в езеро и да не изплиска вода. Възможните приложения на новата теория варират от съкращаване на енергийните загуби при бъдещите технологии до обясняване на тъмната материя.

Въпреки това теорията противоречи на една от основните догми в електродинамиката – ускорените заряди произвеждат електромагнитна радиация, казва водещият автор доктор Андрей Мирошиненко (Andrey Miroshnichenko) от Австралийския национален университет (ANU).

„Този проблем обърква доста хора. Отне ни цяла година да избистрим концепцията в главите си“, добавя Мирошиненко.

Новата фундаментална теория може да се използва при квантовите компютри, да доведе до нови лазерни технологии, или дори да ни даде обяснение защо материята не се движи хаотично и стои събрана.

„Откакто съществуват квантови компютри, хората се опитват да измислят конфигурация, която би обяснила стабилността на атомите и защо електроните не излъчват радиация“, казва д-р Мирошиненко.

Липсата на радиация е резултат от разделянето на потока между два компонента – обикновен електрически дипол и тороиден дипол, които създават идентични енергийни полета. Ако тези две конфигурации са извън фаза, то радиацията се анулира, въпреки че електромагнитните полета не са с нулева стойност в близост до енергийните потоци.

Мирошиненко и негови колеги от Германия и Сингапур успешно са тествали новата теория чрез единични силициеви нанодискове с диаметри между 160 и 310 нанометра и височина 50 нанометра. Дисковете на практика станали невидими, защото разпръскването на видимата светлина било анулирано. Този тип възбуждане се нарича анапол (от гръцки „без полюси“).

Просветлението на д-р Мирошиненко дошло, когато се опитвал да осмисли разликите между две различни математически описания на радиацията (излъчването). „Двете даваха различни отговори, а не би трябвало да е така. В крайна сметка разбрахме, че в едното описание липсват тороидните компоненти. Осъзнахме, че те не са само корекция, а изключително важен фактор“, добавя ученият.

Д-р Мирошиненко смята, че задържаната енергия на анаполите ще намери приложения в разработването на миниатюрни лазери върху различни повърхности и в създаването на ефективни рентгенови лазери от ново поколение.

Phys