Нови данни за атмосферата на Слънцето

© NASA

С помощта на IRIS (Interface Region Imaging Spectrograph) учените разбраха, че короната на Слънцето се нагрява много повече от повърхността от постоянния отток на частици, наречени слънчев вятър.

Новата информация ще помогне на изследователите да разберат по-добре как звездата предава енергия чрез атмосферата, както и да проследят динамичната слънчева активност, която може да повлияе на технологичната инфраструктура в Космоса и на Земята.

Апаратът е установил зони с температура 93 000 градуса по Целзий по-ниско в слънчевата атмосфера от  наблюдаваната някога.  Учените ги  нарекли „слънчеви топлинни бомби“ с отчитане на количеството енергия, която те изпускат за такъв кратък период от време. Установяването на тези източници на неочаквана топлина може да допринесе за по-дълбоко разбиране на механизмите на нагряването на цялата слънчева атмосфера.

IRIS е открил имногобройни структури, напомнящи миниторнадо. Те се движат със скорост  почти 20 км в секунда и са разхвърляни по цялата хромосфера – външната обвивка на Слънцето. Тези торнадо осигуряват механизма на предаване на енергия за захранване на короната, а фонтаните от плазма, които бликат от короналните дупки, очевидно се явяват източници на слънчевия вятър.