„Нови хоризонти“ ще търси Планетата Х

© Melancholia/ Zentropa Entertainments, 2011

Сондата „Нови хоризонти“ може да бъде използвана за търсене на планети и планетоиди зад орбитата на Нептун, предлага италианският астрофизик Лоренцо Йорио (Lorenzo Iorio). Работата на изследователя е публикувана в arXiv.org.

Космическата станция „Нови хоризонти“ е снабдена с радиоспектрометъра REX (Radio Science Experiment). REX представлява блок с двуметрова антена, предназначен за сондиране на атмосферата на Плутон и измерване на средната температура на повърхността на Плутон и Харон по интензивност на радиосигнала от Земята.

Лоренцо Йорио смята, че инструментът може да използван също за проследяване на транснептунови обекти, сред които може да има и планети и планетоиди.

Големите транснептунови обекти ще оказват гравитационно влияние върху траекторията на движение на „Нови хоризонти“. Благодарение на инструмента REX траекторията на апарата може да се измерва с точност до 10 метра.

Според изчисленията на учения сондата може да открие каменен планетоид с размерите на Земята, намиращ се на 100–200 астрономически единици. Също сондата може да открие обект с размерите на Юпитер на разстояние 10 000-20 000 астрономически единици. Но за откриването на транснептунов обект необходимо условие е точният режим на стабилизация на апарата, който изисква по-голям разход на гориво от обикновения режим, смята астрофизикът.

Той отбелязва също, че има вероятност за откриване на Планетата Х по нейното електромагнитно излъчване във видимия или инфрачервения диапазон. Но апаратът ще бъде затруднен да получи изображения на такива далечни обекти с техниката, с която е снабден.

Сега „Нови хоризонти“ се движи към обекта 2014 MU – астероид от пояса на Кайпер. Астероидът беше избран за изучаване след прелитането на сондата покрай Нептун през юли 2015 година. Сближаването с астероида е предвидено за януари 2019 година.