Нямаш органи? Няма проблем!

Трикоплакс - просто животно, без органи. Храни се с микроскопични водорасли (червените петна). Carolyn Smith

Невероятно е колко много може да се постигне без мозък. Попитайте Трикс.

Това малко многоклетъчно животно не притежава нищо, което да прилича на мускули или нервни клетки. Всъщност въобще няма органи. И все пак ловува, яде и разгражда храната си.

„Трикоплаксът се държи сякаш има нервна система, но не притежава нужните за нея нервни клетки и синапси“, казва главният автор на изследването Томас Рийз (Thomas Reeze) от Националния институт по неврологични разстройства в Мериленд. „В този ред на мисли работата ни може да се окаже първият поглед върху началната еволюция на нервната система.“

Trichoplax adhaerans (или Трикс, както го наричат изследователите) се среща навсякъде по света.  Придвижва се из плитчините чрез малки, подобни на мигли, камшичета, които се намират на корема му (ако може да се нарече така). Трикс е единственият член на типа плакозоа, като това го прави доста енигматична част от дървото на живота. За сравнение всички гръбначни от мишки до хора принадлежат към типа хордата.

Трикоплаксът е открит случайно за първи път през 2008 г. от Каролин Смит (Carolyn Smith), която е главен изследовател в американския Национален институт по психическо здраве. Изследователката изучавала пориферани (гъби), за да разбере повече за ранните етапи на еволюцията на нервната система.

През 2014 Смит, Рийз и колеги използвали електронна микроскопия върху Трикс и открили два нови типа клетки, като така общият брой на видовете клетки се повишил на шест. За сравнение хората притежават стотици различни типове клетки. Един от новооткритите видове клетки бил наречен кристални клетки. Вероятно този вид служи на Трикс да усеща каква е заобикалящата го среда. Другият вид се нарича липофилни клетки. В тях се съдържат гранули с неизвестен химикал, който може би отговаря за храносмилането.

Как се храни Трикс?

Изследователите разбрали, че трикоплаксът открива парче от водорасло, малките камшичета спират движението си, а липофилните клетки, разположени по цялото тяло, отделят храносмилателни ензими, които разкъсват клетките на водораслото и така се излива клетъчното им съдържание.

Трикс притиска отвора и сякаш изсмуква вътрешностите на клетката храна. Изследователите предполагат, че малкото животно трябва да притежава някаква система, чрез която да контролира стотиците си клетки в този сложен процес.

Смит казва за Live Science, че Трикс се държи като независимо парче от човешко черво. Чрез изследване на това независимо парче от черво учените се надяват да разберат повече за ранната еволюция на нервната система. „Пътят, по който ще разберем човешкия мозък, може би наистина минава през стомаха“, завършва Рийз.

Откритията са публикувани в електронното издание на списание PLоS ONE.

Live Science