Облаци сияят в тъмнината над Антарктида

Наблюдения с космическия кораб на AIM на НАСА от 19 декември показали сребристи облаци над Южния полюс.
© LASP/University of Colorado

Сребристите облаци – необичайно атмосферно явление – се наблюдават само в северните и южните ширини между 43 и 60°. Данни от спътник на НАСА сочат, че този феномен тази година е започнал над Антарктида значително по-рано от обичайно.

Сребристите облаци са редки бяло-сини облаци във високите слоеве на атмосферата на Земята. Те се образуват, когато молекулите вода замръзват заедно с вулканичен или метеоритен прах в мезосферата, недалеч от границата с Космоса – на разстояние около 80-85 километра над повърхността на Земята. Облаците се разполагат толкова високо, че могат да отразяват светлината дори след залеза на Слънцето.

Това явление изглежда изключително ефектно от Земята, но учените са го наблюдавали от Космоса с изпратения през 2007 г. спътник AIM. Данните на апарата показали, че сребристите облаци са започнали да се формират около Южния полюс на 20 ноември – и от малка точка на едно място те се разпространяват по целия леден континент (можете да проследите явлението тук).

Наблюденията на AIM, продължили няколко години, са помогнали на учените да открият ключов компонент в сияещите в нощта облаци. Става дума за метеоритния прах, бомбардиращ атмосферата на Земята. Падащите космически камъни оставят след себе си облак дребни частици, които се колебаят на разстояние 70-100 км над повърхността на нашата планета.

Обикновено сребристите облаци идват през лятото. В това време на годината поради ветровете и колебанията на влажността от атмосферата се повдигат повече молекули вода. Пак през лятото в горните слоеве на атмосферата температурата е много ниска, а това значи, че повече водни пари кондензират в малки кристалчета лед, които се прикрепят за метеоритните частици. Обикновено сребристите облаци сияят над Южния полюс от ноември до февруари (летния период в Южното полукълбо), а след това – над Северния полюс, от май до август.

За всичките години наблюдения на сребристите облаци едва през 2009 година техният сезон над Южния полюс е започнал по-рано. Но облаците над Северния полюс през 2013 година също се появили доста рано – около 13 май.

Независимо че сияещите облаци са свързани с полюсите на Земята, в последните години те са забелязвани и на по-ниски ширини – например в американските щати Колорадо и Юта. Големи полета сребристи облаци са наблюдавани в нощта на 15 срещу 16 юни 2013 година над Евразия от Беларус до Красноярск.

Някои учени, изучаващи това явление, смятат, че изместването се получава от изхвърлянето на метан и други парникови газове, което повишава концентрацията на вода в горните слоеве на атмосферата. С други думи, необичайното явление може да свидетелства за климатични изменения.

„Когато метанът достигне горните слоеве на атмосферата, започва сложна серия окислителни реакции с образуването на водна пара – разказва проф. Джеймс Ръсел от университета в Хемптън. – Така че тази допълнителна водна пара допринася за образуването на ледени кристали.”