Обясниха механизма на образуване на свръхмасивните черни дупки

© ESA/ATG medialab

Астрофизици от Италия и Япония откриха при преки наблюдения най-вероятния механизъм на образуване на свръхмасивните черни дупки.

Изследването е прието за публикация в изданието Monthly Notices of the Royal Astronomical Society и е достъпно на сайта arXiv.org, съобщава НАСА.

„Обикновените“ черни дупки се явяват краен резултат от еволюцията на звезди, които са поне два-три пъти по-тежки от Слънцето. Масата на свръхмасивните черни дупки стотици хиляди пъти превъзхожда слънчевата. Механизмът на тяхното образуване не е ясен и до днес, а повечето от тези обекти са съсредоточени в активните центрове на големите галактики.

„Нашето откритие, в случай че се потвърди, обяснява как сасе родили тези чудовищни черни дупки – съобщава съавторът на изследването Фабио Пакучи. – Ние открихме доказателства, че зародишите на свръхмасивните черни дупки могат да се образуват непосредствено в резултат на колапс на гигантски газов облак, подминавайки всички междинни стадии.“

Астрофизиците използвали данни, получени от космическите телескопи Chandra, Hubble и Spitzer. Материалите от наблюденията са анализирани с помощта на компютърно моделиране.

Най-добрият сценарий за формирането на свръхмасивни черни дупки би бил бързото им раждане в резултат на колапс на огромни газовопрахови облаци без междинен стадий, при който биха могли да се образуват и унищожават звезди или други обекти.

Учените получили потвърждение на теорията си с примера на две свръхмасивни черни дупки, образували се, когато Вселената е била на по-малко от един милиард години. Сега астрофизиците планират да продължат своето изследване и да открият повече обекти, които биха потвърдили развиваната от тях теория.