ООН ще ни пази от астероиди

© NASA

Нова програма за предотвратяване на сблъсък с астероиди с нашата планета разработва Организацията на обединените нации. Проектът е получил названието „Международна група за предупреждение за астероидна опасност” (International Asteroid Warning Group).

Специалисти от страните, влизащи в ООН, постоянно ще обменят данните, с които разполагат за опасните космически камъни, и ще обсъждат планове по предотвратяване на реалната заплаха за Земята. Мисията ще се координира от Комитета по мирно използване на космическото пространство на ООН (Committee on the Peaceful Uses of Outer Space).

Астероидната опасност е реална, т.нар. околоземни обекти – големи космически скитници – неведнъж са се сблъсквали с нашата планета в ранните етапи от нейната история.

От такъв астероид вероятно са измрели динозаврите, друг сблъскал се с нашата планета малко по-рано е променил наклона на земната ос. Сравнително малките метеорити, които са падали на Земята, са предизвиквали масова паника и са причинявали материални щети. Повечето от тези „камъни” са били не по-големи от хладилник, а са причинили толкова проблеми.

„Сред околоземните обекти съществуват сто пъти повече астероиди, отколкото сме открили. Нашата планета потенциално е заплашена от повече от милион космически камъка, способни да изтрият от лицето на Земята голям мегаполис. Трябва да открием тези астероиди, преди те да са открили нас”, казва Ед Лу, бивш астронавт на НАСА и съосновател на фондация B612.

В Американския музей по естествознание на 25 октомври 2013 година Лу е провел среща с членове на Асоциацията на изследователите на Космоса (ASE), на която е обсъдил перспективите за защита на нашата планета както от големи околоземни обекти, така и от малки камъни, също способни да нанесат значителни щети на Земята и нейните обитатели.

Членовете на ООН са изслушали препоръки от страна на Асоциацията на изследователите на Космоса, което е подбудило Генералната асамблея да започне планиране на нови мисии.

„Нито едно правителство в света не носи отговорност за защита на Земята от астероиди. На космическите агенции също не смеем да разчитаме, тъй като това не е в директните им компетенции. А заплахата е напълно реална”, казва Ръсел Швейкарт, член на пилотираната мисия „Аполо 9”, бивш астронавт и съосновател на фондация B612.

Засега още не става дума за реални проекти – от момента на решението на ООН за основаването на новата компания е изминала малко повече от седмица. Но като начало специалистите ще се заемат с програмата по смекчаване на последствията от падането на астероиди и проекти по ранно предупреждение.

Отклоняването на малък околоземен обект от курса му ще отнеме много време и усилия. За най-ефективен метод за борба с космическите камъни, приближаващи се към планетата, е призната ядрената атака. Но необходимата подготовка за такава операция ще отнеме доста време.

Именно затова членовете на Асоциацията на изследователите на Космоса днес настояват да се наблюдава небето отрано с цел подготовка за атака. Когато става дума за астероиди, за тяхното съществуване следва да се знае минимум година преди опасното сближаване.

За да помогне на мисията на ООН, фондация B612 планира да пусне в ход своя собствена разработка – космическия инфрачервен телескоп Sentinel, проектиран специално за проследяване на астероиди.

Самата мисия, чийто бюджет ще бъде $450 млн., ще стартира през 2017 г.

• Статията е написана 2013 година. Сега сме 2016 . Надявам се да не е твърде късно , а точно навреме.
    🙂