Откриха езеро от лава в района на Антарктика

NASA
Ивайло Красимиров

В гърлото на вулкана Маунт Майкъл в Южно полярно море бушува езеро от лава – обгърнато от лед. Учените го „преследват“ от 30 години. Сега сателитни снимки разкриха загадката.

Учените подозират от години, че нещо не е както трябва на Маунт Майкъл. Сега обаче вече са сигурни: на кратерното дъно на вулканичния остров в Южно полярно море бълбука езеро от лава, при това обгърнато от лед. Феноменът остава неизследван засега.

По данни на НАСА съществуват седем известни подобни езера от лава по света, където между изригванията на вулканите лавата остава.

Маунт Майкъл е активен вулкан, част от Южните сандвичеви острови (територия на Великобритания) – една от най-трудно достъпните области в света. Ненаселените острови дължат името си на четвъртия граф Сандвич.

Сателитни снимки още от 90-те години предполагаха температурна аномалия, но резолюцията им беше прекалено ниска, за да може да се каже със сигурност каква е причината за нея.

Дори днес е трудно от космоса да се „шпионира“ какво става в кратера, защото много често облаци или вулканична пепел прикриват гледката. През изминялите няколко години обаче няколко модерни сателита успяха да направят снимки с висока резолюция директно в гърлото на вулкана.

Снимката горе е от сателита на НАСА Landsat 8 и е направена в началото на януари 2018. За заснемането не е използван целият светлинен спектър, а само червено и къси вълни на инфрачервено.

Термичната аномалия вътре в кратера изглежда синя, снегът е червен, а облаците – сиви. Учените са успели и да определят температурата на необичайната структура. Светлосините сектори са с температура от порядъка на 284 до 419 градуса по Целзий, по надолу вероятно има още чувствително по-гореща лава.

NASA

Тази снимка показва същия вулкан в естествения цветови спектър, така както хората го възприемат. Но тук езерото от лава не се различава.

Учените изчисляват, че езерото е с ширина от 110 метра, а общата му повърхнина е от порядъка на 10 хиляди квадратни метра, което се равнява на осем олимпийски плувни басейна.

Другите известни езера от лава са Амбрим – Вулян в югозападния Тихи океан, Маунт Еребус в антарктическия регион, Ерта Але в Етиопия, Масая в Никарагуа, Нирагонгом в Демократична Република Конго и Маунт Ясар в южния Пасифик.

Що се отнася до района на Антарктика – под дебелата един километър ледена обвивка се крие цяла вулканична верига. През 2017 учените откриха с помощта на радарни сигнали 91 вулкана под леда. Сега се опитват да разберат колко от тях са активни, защото много от тях са толкова дълбоко под леда, че евентулано изригване би останало незабелязано. Все пак ледът над кратера би се разтопил, което от своя страна би дестабилизирало ледената обвивка.

Учените предупреждават, че вулканите могат да станат по-активни ако ледената шапка намалява и по този начин налягането върху кратерите отслабва.

Източник: SPIEGEL ONLINE.