Изчезна вулканичен остров край Пакистан

Ивайло Красимиров

Калният остров, който се появи от водите на океана край бреговете на Пакистан по време на смъртоносното земетресение през 2013 г., изчезна под вълните.

6-годишният остров беше продукт на „кален вулкан“, както по това време съобщаваха медиите. Калният остров се появи след интензивен натиск от арабската тектонична плоча, триеща се в евразийската плоча. Така новосформирания остров, който беше висок 20 метра, широк 90 метра и дълъг 40 метра беше наречен Залзала Кох (Zalzala Koh, което означава „планина на земетресението“ на езика урду).

Сега, според сателитните изображения на НАСА островът е почти изчезнал.
„Островите, произведени от кални вулкани в този регион имат история, показваща, че те често идват и си отиват“, заявяват служители на НАСА в изявление за медиите.

Земетресението с магнитуд 7.7, след което островът се появи, беше катастрофално, като уби повече от 320 души и остави хиляди без покрив. Същата енергия създаде и Залзала Кох, но бързо движещите се седименти не създадоха траен остров.

Изображенията на НАСА през годините показват следи от ерозирал материал във водата около острова, тъй като с течение на времето той бавно се свиваше, докато направените на 27 април т.г. снимки показват, че той изчезва напълно.

Или пък не съвсем. Материалът все още се върти във водата, където някога островът е стоял, което подсказва, че част от него все още се изтласква нагоре. Същите пукнатини, от които излезе лавата създала Залзала Кох, може да произведат още кални вулканични острови в бъдеще, според НАСА.

Явления