Откриха гигантска планета да обикаля около мини звезда

Това изображение е предоставено от Guillem Anglada-Escude и показва сравнение на орбитите на червеното джудже звезда GJ 3512 и нейната наскоро идентифицирана газова гигантска планета GJ 5312b, Земята в слънчевата система и други близки планетни системи на червени джуджета.

Гигантски свят, открит около една мъничка звезда, поставя нов поглед към това, как се формират планетите.

Астрономи съобщиха, че са открили планета, подобна на Юпитер, обикаляща около звезда, която е само 12% от масата на нашето слънце. Може дори да има друга голяма газова планета, дебнеща в тази система на разстояние от 31 светлинни години.

Испанският екип направил откритието, написа в списание Science, че новопотвърдената планета не е образувана по обичайния, постепенен начин, при който твърдо ядро от сливащи се частици се оформя преди натрупването на газ. Вместо това, за изненада на учените, планетата изглежда е възникнала направо от газ.

Водещият автор Хуан Карлос Моралес от Института за космически изследвания на Каталония заявява, че планетата може да е почти толкова голяма, колкото и нейната звезда. Годината там има около 200 дни.

„Беше много вълнуващо да открия тази планета, защото беше напълно неочаквано“, пише Моралес в имейл. Резултатите показват, че „нова популация от масивни планети може да съществува и около звезди с ниска маса“.

Моралес и неговият екип поддържат, че гравитационната нестабилност в диска от газ и прах на млада звезда може в някои случаи да доведе до бързото образуване на огромни газови планети, дори когато звездата е незначителна като размер.

Този открит нов свят е „изключителен кандидат“ за подобен процес, заяви Хуберт Клах от Института за астрономия „Макс Планк“ в Германия, от където е част от изследователския екип. „Тази находка ни подтиква да преразгледаме нашите досегашни модели за образуване на планети.“

В придружаваща статия астрономът от Йейлския университет Грег Лафлин, който не е участвал в изследването, сочи, че повече от 4000 така наречени екзопланети са потвърдени в слънчеви системи извън нашата. „Едно откритие, което оспорва съвременните теории за формирането на планетите, може да оживи астрономите“.

Планетата, която обикаля около тази малка и хладна звезда червено джудже, официално известна като GJ 3512, е поне половината от масата на Юпитер. Учените не са в състояние да измерят размерите й, но моделите сочат, че може да е сравнима с Юпитер по размер, според Моралес.

Използвайки обсерватории в Испания, изследователите многократно са изучавали колебанието на звездата, за да разкрият планетата в нейната изкривена орбита, вместо да разчитат на транзитния метод, при който кратко, периодично затъмняване на звездна светлина показва планета, преминаваща пред звездата.

GJ 3512 е толкова бледа, че за малко да не я включат в проучването на групата. Учените са се нуждаели от някои малки звезди за проучването и така решават да я добавят заедно с няколко други в последния момент.

„Имахме късмета да го направим, защото в противен случай никога не бихме направили това откритие“, казва в изявление Игнаси Рибас, директор на института за космически изследвания в Каталония.

Моралес и неговите колеги продължават да търсят втора планета в орбита на тази звезда-джудже. Възможно е да е имало трета планета, която е била изхвърлена от системата отдавна, отбелязват учените.