Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Откриха гигантска планета да обикаля около мини звезда

27 септември 2019 г. в 09:57
Последно: 19 юни 2024 г. в 10:18

Гигантски свят, открит около една мъничка звезда, поставя нов поглед към това, как се формират планетите.

Астрономи съобщиха, че са открили планета, подобна на Юпитер, обикаляща около звезда, която е само 12% от масата на нашето слънце. Може дори да има друга голяма газова планета, дебнеща в тази система на разстояние от 31 светлинни години.

Испанският екип направил откритието, написа в списание Science, че новопотвърдената планета не е образувана по обичайния, постепенен начин, при който твърдо ядро от сливащи се частици се оформя преди натрупването на газ. Вместо това, за изненада на учените, планетата изглежда е възникнала направо от газ.

Водещият автор Хуан Карлос Моралес от Института за космически изследвания на Каталония заявява, че планетата може да е почти толкова голяма, колкото и нейната звезда. Годината там има около 200 дни.

„Беше много вълнуващо да открия тази планета, защото беше напълно неочаквано“, пише Моралес в имейл. Резултатите показват, че „нова популация от масивни планети може да съществува и около звезди с ниска маса“.

Моралес и неговият екип поддържат, че гравитационната нестабилност в диска от газ и прах на млада звезда може в някои случаи да доведе до бързото образуване на огромни газови планети, дори когато звездата е незначителна като размер.

Този открит нов свят е „изключителен кандидат“ за подобен процес, заяви Хуберт Клах от Института за астрономия „Макс Планк“ в Германия, от където е част от изследователския екип. „Тази находка ни подтиква да преразгледаме нашите досегашни модели за образуване на планети.“

В придружаваща статия астрономът от Йейлския университет Грег Лафлин, който не е участвал в изследването, сочи, че повече от 4000 така наречени екзопланети са потвърдени в слънчеви системи извън нашата. „Едно откритие, което оспорва съвременните теории за формирането на планетите, може да оживи астрономите“.

Планетата, която обикаля около тази малка и хладна звезда червено джудже, официално известна като GJ 3512, е поне половината от масата на Юпитер. Учените не са в състояние да измерят размерите й, но моделите сочат, че може да е сравнима с Юпитер по размер, според Моралес.

Използвайки обсерватории в Испания, изследователите многократно са изучавали колебанието на звездата, за да разкрият планетата в нейната изкривена орбита, вместо да разчитат на транзитния метод, при който кратко, периодично затъмняване на звездна светлина показва планета, преминаваща пред звездата.

GJ 3512 е толкова бледа, че за малко да не я включат в проучването на групата. Учените са се нуждаели от някои малки звезди за проучването и така решават да я добавят заедно с няколко други в последния момент.

„Имахме късмета да го направим, защото в противен случай никога не бихме направили това откритие“, казва в изявление Игнаси Рибас, директор на института за космически изследвания в Каталония.

Моралес и неговите колеги продължават да търсят втора планета в орбита на тази звезда-джудже. Възможно е да е имало трета планета, която е била изхвърлена от системата отдавна, отбелязват учените.