Откриха лек срещу оплешивяването?

Ивайло Красимиров

Не, нямаме за цел да ви продадем някаква помада със съмнително качество.

Учени от Университета на Калифорния, Сан Франциско откриха, че регулаторните Т-клетки играят много по-важна роля в регенерацията на тялото, отколкото се считаше досега.

Учените бяха установили, че Т-клетките играят роля за имунната система, като информират други клетки какво да атакуват. При изследването в Калифорнийският университет са извадили Т-клетките от кожата на мишка, като след това са открили, че в резултат на това, козината на животното престава да расте.

Екипът задълбочил експеримента в тази област и открил, че Т-клетките в кожата, за разлика от тяхното обикновено местонахождение в лимфните възли, съдържат необикновено високи равнища на Jagged 1, (Jag1), който е отговорен за изпращането на сигнали към стволовите клетки.

Когато Т-клетките бъдат премахнати от кожата, сигналите до стволовите клетки рязко намаляват. Когато изследователите добавили микроскопични мъниста обвити в Jag1, сигналите към стволовите клетки се възстановили и от своя страна стволовите клетки активирали успешно фоликулната регенерация.

Това откритие е в граничната зона между имунологията и заболяванията водещи до загубата на коса. Особено полезно е откритието за хората страдащи от алопеция, относително често срещано заболяване на автоимунната система. Само в САЩ около 1.7% от населението страда от това заболяване.

С откритието за ролята на Т-клетките в кожата, лекарите вече имат по-ясна представа за причината предизвикваща болестта, както и потенциалните средства за лечението й.

Ефектът на това откритие обаче, надхвърля възможностите за регенерация на косата. То дава възможности и за успешно лечение на други кожни заболявания, както и за лечението на наранявания. Резултатите от изследването показват, че стволовите клетки и клетките изграждащи имунната система работят заедно, за да стане възможна регенерацията на коса и кожа.