Откриха лунния модул на Аполо 10, изстрелян в космоса преди 50 години

Ивайло Красимиров

Първото кацане на космически кораб на НАСА с екипаж на повърхността на Луната през юли 1969 г. беше предшествано от много подготвителни мисии. Последната подготвителна мисия, преди Аполо 11 да отлети към Луната, беше Аполо 10, мисия която включваше всичко което Аполо 11 трябваше да направи, без самото кацане.

Астронавтите Томас Стафорд и Юджийн Чернан летяха с лунния модул, наречен от космическата агенция „Снупи“, като стигнаха само на около 14 км от повърхността на Луната, след което, като изпълниха задачата си, изоставиха модула и го изстреляха в космоса.

Никога в НАСА не са планирали да върнат „Снупи“ на Земята. Модулът бе изпратен в орбита около Слънцето, а от НАСА не проследиха траекторията му.

Усилията за откриване на местоположението на „Снупи“ започват през 2011 г., като група аматьори от Великобритания, ръководени от Ник Хаудс , сега твърдят, че са „98 процента убедени“, че са открили къде се е озовал модулът. Ник Хаудс, сътрудник на Кралското астрономическо общество казва, че е сигурен, че са намерили точно модулът „Снупи“.

Това е станало след като астрономите са анализирали много терабайти от радарни данни, докато намерят това, което според тях е „Снупи“.

„Ние сме 98% убедени, че сме го намерили. Докато някой не излезе в космоса и не го види, не можем да сме 100% сигурни. Докато някой не стигне много близо до него и не получи подробен профил на радара, не можем да бъдем сигурни,“ Хаудс също спекулира, че ако потвърдят местоположението на „Снупи“, някой като Елън Мъск може да го върне на Земята, да го възстанови и да го запази като ключов културен артефакт.

Аполо 10 беше четвъртата мисия с екипаж от програмата на НАСА „Аполо“ и включваше полет на лунния модул до около 14 км от повърхността на Луната – всичко до последната стъпка преди кацане.

Трябва да се отбележи, че резервоарите за гориво, използвани в тази мисия, не са имали достатъчно гориво, за да се върнат от повърхността на Луната, едно преднамерено ограничение, наложено в случай, че астронавтите, предприели тестовия пробег с Аполо 10, се изкушат да станат първите хора, които кацат на лунната повърхност, преди Нийл Армстронг и Бъз Олдрин да направят това с Аполло 11.