Откриха най-уродливото същество, съществувало на Земята

Бруностег, един от видовете парейазаври. © Marc Boulay

Палеонтолози откриха фосилизирани останки на няколко неизвестни вида парейазаври в Китай – големи и изключително странно изглеждащи тревопасни гущери, населявали Земята преди появата на динозаврите, се казва в статия, публикувана в Linnean Society Zoological Journal.

„В последните години моите китайски колеги заявиха за откриването на шест вида парейазаври, открити в наноси от пермския период на бреговете на река Хуанхъ в провинции Шанси и Шънси. Успях да получа достъп до всички фосили в Пекинския музей и да изуча мястото на тяхното откритие.

Очевидно те представляват три различни вида гущери, които са се появили практически едновременно, за 1–2 милиона години“, казва Майк Бентън (Mike Benton) от Бристолския университет (Великобритания).

До появата и разцвета на динозаврите в края на триаса и началото на юрския период на Земята са царували различни групи странни зверогущери терапсиди, съчетаващи всички признаци на влечуги и бозайници, а също по-примитивни влечуги анапсиди, част от които ще станат предци на костенурките в бъдеще.

Скелет и челюсти на един от видовете парейазаври, открити в Китай. © Professor Mike Benton

Скелет на един от видовете парейазаври, открити в Китай. © Professor Mike Benton

Парейазаврите са били най-големите и най-странните и уродливи тревопасни представители на тази група животни, разказва Бентън. По размери те са напомняли крави или хипопотами и са имали сходен начин на живот, обитавайки полуводна среда. Техните глави и гърбове са били „украсени“ от дебела костна броня, множество неравности и издатини, а тяхната анатомия ги е правила изключително тромави и непохватни създания.

Досега останки на парейазаври са откривани само в Урал, Сибир и Южна Африка. В последните две десетилетия, според авторите на статията, за откриването на техни останки за започнали да съобщават учени от Китай, но техните открития предизвикали редица претенции сред другите палеонтолози, тъй като фосилите не били представени за независимо изучаване.

Бентън успял да получи достъп до тези фосили, да ги изучи и сравни с други известни останки на парейазаври от Русия и ЮАР. Както се оказало, китайските учени наистина са успели да открият няколко нови вида от тези уродливи влечуги, но те не били шест, както твърдели, а само три.

Челюсти на парейазавър, открит в Китай. © Professor Mike Benton

Всички тези парейазаври се падали близки роднини на руските и африканските им братовчеди, което свидетелства за това, че парейазаврите, независимо от тяхната тромавост и „заседнал“ начин на живот, все пак са могли за кратко да се разпространят фактически по цялата Пангея, обединяваща всички съвременни континенти.

Тези гущери са просъществували на Земята сравнително кратко – появили се в края на пермския период, те са измрели заедно със зверогущерите, които са ги ловували, по време на Великото пермско измиране. Според учените то е настъпило поради масирано изригване на вулкани в съвременен Източен Сибир преди около 252 милиона години.