Откриха неизвестна част от Пътя на коприната

Public Domain

Археолози разбраха за неизвестна досега част от Пътя на коприната – най-важната търговска артерия, съединявала до XV век изтока и запада на Евразия. Установено е, че един от маршрутите на пътя е водел от Китай към Тибет, съобщават Live Science и Lenta.ru.

През 2005 година в префектура Нгари (Тибетски автономен район) монасите са открили гробница на възраст 1800 години. Разкопките там започнали през 2012 година и археолозите веднага обърнали внимание на изобилието от типично китайски стоки в гроба.

Учените открили свитъци коприна с китайски йероглифи, златна маска, глинени и бронзови съдове. Освен това били намерени останки от пъпки от чаен храст.

Scientific Reports

Обикновено се смята, че първият чай се е появил в Тибет през VII век, но чаят в нгаринската гробница се отнася към II–III век. За да уточнят тези хронологични рамки, археоботаникът Хуюан Лу (Houyuan Lu) и колегите му провели химичен анализ на откритите чаени пъпки.

Установено е, че по структура чаят е по-близък до този, който е открит в гробницата на император от династията Хан (II век пр.н.е.) – родословието на този сорт е проследено до провинция Юнан.

По-ранните контакти между Тибет и Китай сочат за слабоизучени участъци от Пътя на коприната, преминаващи през Хималаите. В древния свят планините са били не препятствие, а проводници за търговията, технологиите и културата, отбелязват учените.

Археология · Открития