Откриха „трето измерение” в роклята на раздора от Tumblr

Бъди най-интересния човек, когото познаваш

© swiked/Tumblr (Reproduced with permission from Cecilia Bleasdale)
Антония Михайлова

Мащабен експеримент със снимки на прочутата „рокля на раздора“ от Tumblr показал, че хората я възприемат не в два, а в три варианта на цветовете – не само като златисто-бяло и черно-синьо, но и като синьо-кафяво, се казва в серия от три статии, публикувани в сп. Current Biology.

В края на февруари и началото на март т.г. поредна интернет знаменитост стана сватбена рокля от социалната мрежа Tumblr, която раздели потребителите на глобалната мрежа на два лагера – „златист“ и „син“. Хиляди хора взеха участие в допитването какъв цвят на роклята виждат.

В резултат стана ясно, че повече от 70% от запитаните я виждат в бяло-златистата гама и само една трета твърдят, че роклята е синьо-черна.

„Роклята на раздора“ бързо привлякла вниманието на неврофизиолозите и други учени, които се опитали да обяснят защо се случва така и кой е виновен. Те установили, че споровете са възникнали поради особеността на нашия мозък да отделя „излишния“ цвят от възприеманата картина.

Авторите на тази хипотеза – Бевил Конуей (Bevil Conway) от Масачузетския технологичен институт (САЩ) и колегите му, решили да изучат свойствата на роклята и нейното влияние на нашето зрение и мозъка в лабораторни условия. За тази цел учените събрали група от почти 1500 доброволци, няколкостотин от които никога не били виждали снимката на „звездата“ от Tumblr.

Както доста неочаквано показал експериментът, всички хора възприемат тази рокля напълно различно и те може относително да се разделят не на два, а на три лагера – „златист“, „син“ и „кафяв“. Последните виждат не бяло-златиста или синьо-черна рокля, а синьо-кафява.

Друго интересно откритие станало това, че възприятието на роклята зависи в голяма степен от възрастта и пола на човека – възрастните хора и жените по-често виждали златисто, докато младите виждали в него естествени синьо-черни тонове.

Обяснението на учените е, че възрастните и дамите прекарват по-голяма част от живота си денем, когато светлината има сравнително синкав оттенък, докато очите на младежите повече са настроени за работа с жълто изкуствено осветление.

Подобни опити провела и друга група неврофизиолози от университета Гисен (Германия), която подходила от друг ъгъл към проблема с цвета на роклята. Те се допитали до 15 доброволци, като им дали да погледнат снимката от Tumblr и да оцветят диск на екрана на компютъра по такъв начин, че цветът му да е такъв, какъвто го виждат на роклята.

Оказало се, че хората всъщност не виждат нито бял или син цвят, а различни оттенъци, като се започне от светлосин и се завърши с тъмносин. При това роклята като цяло изглеждала бяло-златиста на участниците в експеримента. Това потвърждава предишните изводи на неврофизиолозите, че раздорът около роклята е възникнал поради грешка при отстраняване на „излишните“ оттенъци от картината в зрителния център в мозъка.

И накрая – третата група изследователи от университетите на Невада и Калифорния проверили дали роклята би била толкова популярна, ако е оцветена в други цветове – например оранжево и черно и зелено и черно.

За тази цел те сменили всички участъци в синьо на снимката. След тази операция се случило чудо – всички участници в експеримента започнали да смятат роклята за черно-златиста, докато преди това мненията им били разделени поравно.

Подобен ефект и раздорът около роклята са свързани с това, че ние възприемаме синия и жълтия цвят съвсем различно – жълтият се явява за нас символ на това, от какво е направен обектът, който гледаме, а синият е индикатор за качеството на осветяване. Поради тази причина нашият мозък доста по-охотно „отстранява“ сините оттенъци и ги заменя с бял цвят, отколкото го прави с жълтите тонове.

По този начин, ако роклята не беше синя, а червена или зелена, тя не би предизвикала толкова много спорове, тъй като разногласия за нейния цвят нямаше да има по принцип.

Категории на статиите:
Разни хора

Коментарите са затворени.

Мегавселена

С използването на този сайт вие се съгласявате със събирането на cookies. повече информация

Сайтът използва coocies, за да ви даде възможно най-доброто сърфиране. С влизането в него вие се съгласявате с използването им.

Затвори