Откриха загадъчна планета в Слънчевата система? Нибиру?

Tyrogthekreeper/Wikimedia Commons
Димитър Димитров

С помощта на телескопа ALMA астрономи са открили огромен отдалечен обект в посока Алфа Центавър. Планетата се намира във външната част на Слънчевата система, а учените вече го наричат супер Земя.

Телескопът ALMA е способен да прави прецизни наблюдения в късия микровълнов спектър. Така обикновено се забелязват студени газове и прах. Но обекти, които се намират на ръба на Слънчевата система, също излъчват вълни в този спектър. Такива обекти не могат да бъдат наблюдавани от инфрачервените телескопи, защото са прекалено студени и се намират на голяма дистанция.

През 2014 ALMA откри слабо забележим обект в посока Алфа Центавър A и В. Този обект е видян отново през май тази година, този път по-ясно. Имайки предвид че обектът е се намира под ъгъл само няколко арксекунди спрямо Алфа Центавър, то би било логично да заключим, че той е част от тази система, вероятно гравитационно обвързан с Алфа Центавър D. Системата Центавър се намира на около 4 светлинни години от Земята и имайки предвид светлината, която излъчва, това би трябвало да е червено джудже. Но такава звезда трябва да се вижда много ясно в инфрачервения спектър и трябваше отдавна да бъде забелязана от астрономите.

Новооткритият обект е обозначен с U. R. Liseau, et al.

По този начин става ясно, че мистериозният обект не е част от системата Алфа Центавър – явно се намира по-близо и е значително по-малък от звезда. Само с тази информация е невъзможно да се определи орбитата, размера и отдалечеността на обекта. Това най-вероятно е планета отвъд Нептун, намираща се на около 100 астрономически единици (AU) от Слънцето. Това би го направило най-отдалечения познат космически обект в Слънчевата система, но е много вероятно планетата да е по-малка от Плутон.

Друга реална възможност е обектът да е на разстояние 300 AU от Слънцето и да 1.5 пъти размера на Земята. Това би означавало, че в Слънчевата система има супер Земя. Предишни наблюдения на обекти отвъд Нептун са загатнали, че е напълно възможно да има дори две супер Земи във външната част на Слънчевата система.

Третият вариант е това да е студено кафяво джудже на разстояние 20 000 AU от Слънцето. Но такъв обект също би трябвало да е видим в инфрачервения спектър и така изниква въпросът защо не е видян по-рано. Близостта му до Алфа Центавър би трябвало да го направи изключително лесен за откриване.

Единственият начин да знаем със сигурност е да се направят още наблюдения. Астрономите ще трябва да следят движението му и да събират информация от всички светлинни спектри. Само по тази начин ще разберем дали това е планета джудже, супер Земя или малка звезда. Едно е ясно – открит е мистериозен непознат обект, който дебне в покрайнините на Слънчевата система.

Forbes