„Загубеното” звено между свръхновите и гама-експлозиите

© Nicolle Rager Fuller/NSF

Необичайна свръхнова в съзвездие Орион помогна на учените да докажат, че част от гама-експлозиите действително се раждат благодарение на свръхновите и че те често не пораждат подобни експлозии поради това, че изхвърляната от умиращата звезда материя се „забавя“ от някакви процеси в нейните околности, се казва в статия, приета за публикация в Astrophysical Journal.

Практически всички свръхнови се раждат в резултат на гравитационен колапс на престарели светила, изчерпали запасите от звездното си „гориво“ във вид на водород.

Взривовете на сравнително неголеми звезди – свръхновите от тип II – се съпровождат от сравнително равномерно изхвърляне на материя в околното пространство и формирането на горещи мъглявини.

По-големите светила завършват своя живот малко по-различно. Силата на привличане, пораждана от тях или черна дупка, или неутронна звезда е толкова висока, че изхвърляните кълба материя от бившата звезда се обединяват в „геврек“, който се върти около централния обект.

Част от този диск се поглъща от черната дупка, а остатъците се ускоряват до почти светлинна скорост и се изхвърлят във външното пространство във вид на джетове – снопове материя.

Както обясняват авторите на статията – Игор Митрофанов от Института за космически изследвания на РАН и редица руски и чужди астрономи, свръхновите и техните джетове отдавна се смятат за източник на загадъчни GRB експлозии – мощни експлозии в гама-диапазона, за природата на които учените спорят вече почти 50 години.