Откриха звездна система от шест звезди в Млечния път

Ивайло Красимиров

Знаете ли какво е „Sextuply-eclipsing sextuple star system“? Така астрономите наричат система с шест звезди, като всички се въртят около себе си и всички редовно се затъмняват една друга от гледната точка на Земята. Астрономите току-що намериха една такава система – TIC 168789840.

Тази шестзвездна система е достатъчно далеч от Земята (малко по-малко от 2000 светлинни години), така че телескопите не могат да разграничат отделните й звезди, които се размиват заедно в една светлинна точка. Вместо това астрономите успяха да забележат тази точка на озаряване и затъмняване на светлината по необичаен модел, благодарение на това, че звездите се затъмняват редовно.

Тези затъмнения са видими поради късмет: звездите на TIC 168789840 обикалят в равнина, която се подрежда идеално към Земята, така че всеки път, когато една от звездите премине пред друга, тя създава затъмнение, което се вижда от телескопите на Земята. От различна гледна точка звездите никога не биха се затъмнявали и системата би била просто друга светлинна точка в космоса.

Това не е първата система от шест звезди, открита някога, отбелязват астрономите. Но тя се присъединява към клуб само с трима други членове, включително Кастор , известната система, открита през 1920г.

Кастор, известен от древни времена като една от звездите в съзвездието Близнаци, е идентифициран първоначално като двоична система през 1719 г. от английския духовник и астроном Джеймс Паунд. Само на 51 светлинни години от Земята, системата се разкрива пред Паунд през телескоп като две светлинни точки, танцуващи една около друга. Към 1905 г. астрономите осъзнават, че тези две точки всъщност са две двойки звезди, плътно обикалящи една друга и заедно обикалящи общ център; а през 1920 г. друг екип забелязва трета двойка звезди, които обикалят вътрешната четворка, превръщайки я в система от шест звезди.

Има и други начини шестзвездните системи да се организират. ADS 9731 например включва четири светлинни точки, които обикалят общ център. Две от тези точки обаче, са стегнати двойки, което я прави шестзвездна система.

„TIC 168789840 е най-подобен на системата Кастор“, пишат авторите. Има две вътрешни двойки звезди, всяка от които се върти в тесни орбити. (Първата двойка завършва бинарна орбита на всеки 31 часа, втората на всеки 38 часа.) И тези двойни звезди – „вътрешната четворка“ – завършват орбита около общ център веднъж на 3,7 години. В сравнение с вътрешните двойки, двете звезди на външната двоична система имат бинарна орбита която изминават веднъж на 197 часа. Така двойката завършва обиколката си на цялата система веднъж на всеки 2000 години.

Идентифицирането на далечната, неясна система TIC 168789840 е високотехнологично постижение за разлика от наблюденията на Джеймс Паунд с телескоп на близкия, ярък Кастор. Изследователите са използвали суперкомпютъра на NASA Discover, за да анализират през годините данни от транзитния спътник за изследване Exoplanet Survey (TESS), който е настроен да търси промени в светлината на звездите по цялото небе.

Изследователите са обучили „невронна мрежа“ – вид изкуствен интелект – работещ на Discover, за да търсят модели на затъмняване и изсветляване, които могат да показват сложни системи. Но повечето от това, което са намерили, са скучни двойни звездни системи.

Внимателното проучване на TIC 168789840 обаче разкрива нещо необичайно и последващите наблюдения потвърждават наличието на шест звезди.

Изследователите все още не знаят точно как се образуват сложните системи с множество звезди, пишат авторите в статията. Това откритие предлага нови данни за изясняването на този проблем. А скоро може да има и още данни.