Откривателят на ДНК се раздели с Нобела „с отворена уста”

Нобеловата награда за откриването на двойната спирала на ДНК беше продадена на аукцион на Christie’s за над четири милиона долара.

Сумата превиши двойно очакванията. Купувачът е неизвестен – той участвал по телефона.

Бившият вече притежател на престижното отличие Джеймс Уотсън следил хода на аукциона, както пише New York Times, „с отворена уста“. Поразило го това колко бързо растат наддаванията. Освен наградата за 600 000 долара били продадени и чернови и ръкописи от Нобеловата реч.

Част от получените пари Уотсън обещава да даде за подкрепа на колегите си от центъра по биотехнологични изследвания в САЩ.

Джеймс Уотсън е роден в Чикаго през 1928 г. От дете се увлича по биология и физика, на 15 години постъпва в Чикагския университет. През 1951 година започва работа в Кеймбридж, където изучава структурата на белтъците.

Там се запознава с физиците Франсис Крик и Морис Уилкинс. Заедно пристъпват към проекта по моделиране на ДНК структурата. Резултатите от изследванията им са публикувани през май 1953 година, за което впоследствие получават Нобелова награда за физиология и медицина.

Уотсън е бил сътрудник на Харвардския университет, ръководител на института Колд Спринг Харбър. От 1989 до1992 година той оглавява проект по разшифровка на последователността на човешката ДНК.

През 2007 година Джеймс Уотсън казва в интервю, че хората от различните раси се отличават по интелектуални способности и това се дължи на генетиката.

Срещу него се изсипва критика, включително от колеги. Уотсън губи работата си, превръща се, по собствените му думи, в „бездомника на научния свят“. Той е обвиняван и за изказването си, че глупостта е болест, която може да се лекува, и че пълните хора с по-малка вероятност ще бъдат вземани на работа.