Парад на планети през третото око

Тази седмица сутрин земляните могат да наблюдават парад на пет планети плюс Луната.

Във филма „Един рицар в Камелот“, заснет по мотиви от романа на Марк Твен „Един янки в двора на Крал Артур“, благодарение на парад на планетите героинята се пренася в Средновековието. А според сюжета на една от сериите на „Досиетата Х“ две момичета придобиват паранормални способности от това, че в деня на рождението им Уран, Меркурий и Марс се разположили в една линия.

Невероятно е, но мистическите свойства на парада на планети е не само идея за филмите и художествените книги. Астрономическото явление, при което известно количество планети се озовават от едната страна на Слънцето в неголям сектор, е станало любима тема на астролози и представители на жълтата преса.

Някои твърдят, че през 1982 година парадът е провокирал смъртта на Леонид Брежнев, а Карибската криза щяла да бъде избегната, ако Меркурий, Венера, Земята, Марс, Юпитер, Сатурн и Уран не се били нанизали в една линия в далечната 1962-ра.

Сега известието на астрономите, че от 31 януари до 7 февруари 2016 година преди разсъмване земните жители могат да видят пет планети – Юпитер, Сатурн, Марс, Венера, Меркурий, плюс Луната – предизвика нов изблик от предсказания.

Астролози обявиха, че в началото на третия месец от зимата ще се отвори „третото око“ на земляните и ще им се влоши здравето. Отделни пророци предсказаха, че на нашата планета ще започнат природни катаклизми. Впрочем тази идея не е нова – в различни години са изказвани предположения за страшни бедствия, които Земята ще претърпи вследствие на „астрономическия парад“.

„Вероятно някои читатели ще си спомнят всеобщото напрежение, което предизвика през март 1982 година т.нар. парад на планети – пише старши научният сътрудник от Държавния астрономически съюз „Щернберг“ Владимир Сурдин. – Наистина тогава се наблюдаваше доста рядко явление – всички планети, събрани от едната страна на Слънцето.

Това трябвало да доведе до сумиране на повърхността на Слънцето на приливни гърбици от въздействието на различни планети.

Някои любители на сензации дори предсказали катастрофални явления на Земята, предизвикани от този парад. Всъщност нищо особено не се случило. Връзката между разположението на планетите и земните събития, предлагана от авторите на сензационни теории, изглежда доста логично:

планети > приливи > слънчева активност > Земя.

Но нито едно от звената на такава взаимовръзка не може да се смята за напълно разбрано, а като илюстрация на това служат неоправданите предсказания.

Очевидно съществува влияние на слънчевата активност върху еволюцията земната биосфера, но то не е толкова еднозначно. Няма съмнение, че планетите предизвикват приливи на Слънцето, но не е ясно по какъв начин откликва сложната система Слънце на приливното въздействие на планетите (слънчевата сеизмология тъкмо се заражда).

Накрая, далеч не е очевидно какво влияние могат да окажат приливите на слънчевата активност. От една страна, те водят към отделяне на допълнителна енергия в конвективната обвивка на Слънцето, от друга – разрушават нейната структура, а заедно с нея – и структурата на магнитното поле, което, както е известно, играе важна роля в енергийните процеси на повърхността.

Интересно е, че терминът „парад на планетите“ се е появил благодарение на американските астрофизици Плейджмен и Грибин (John Gribbin и Stephen Plagemann), които твърдели, че през 1982 година всички планети, буквално като войници на парад, ще се подредят в една линия, което ще предизвика катастрофи на Земята.

Учените подробно изложили своята концепция в книгата „Ефектът на Юпитер“ от 1974 година. На корицата били изложени планети, страшно подредени в права линия.

Разбира се, учените предупреждават, че по време на „парада“ небесните планети никога не се разполагат в права линия. Освен това повечето астрофизици не смятат термина „парад на планети“ за научен. Повечето изследователи клонят към термина „сближаване на планети“.

Впрочем парадът на планети е много удобно време за старт на космически кораби. През 1977 година, по време на поредното сближаване, американците изпратили в Космоса „Вояджър“ – двата космически апарата. Първоначално се планирало с помощта на „Вояджър“ да се изучат само Сатурн и Юпитер. Но настъпилият „парад“ позволил на космическите апарати да облетят всички външни планети.

Що се отнася до сегашното явление, то се заключава в това, че Меркурий, Сатурн, Венера, Марс и Юпитер в такава последователност редом с Луната (която сега изглежда като сърп), се виждат добре сутрин при ясно небе. За тази цел е необходимо да гледате на юг и югоизток.

парад на планети

NASA / JPL-Caltech

На небето планетите заемат сектор, който може да се ограничи с въображаеми линии, преминаващи през зенита (точката, която се намира точно над главата на наблюдателя), и които при това са перпендикулярни на хоризонта. Ъгълът на този сектор е около една трета от пълния кръг – тоест 120°.

Газета.Ru