Първият китайски космически кораб за многократна употреба кацна след 2 дена в орбита

© NASA
Ивайло Красимиров

Експериментален космически кораб за многократна употреба, изстрелян в орбита преди два дни от Китай, успешно се завърна на определената площадка в неделя, отбелязвайки пробив, който може да доведе до по-евтини двупосочни пътувания до космоса, съобщи официалната китайска информационна агенция Синхуа.

Мисията е била успешна, но държавните медии все още не са публикували снимки или видеозаписи от изстрелването и кацането на космическия кораб. Не бяха дадени подробности за изпитваните технологии.

Китайските медии изобилстват от спекулации за космическия кораб, който някои коментатори сравняват с X-37B на американските военновъздушни сили, автономен космически самолет, направен от Boeing, който може да остане в орбита за дълги периоди от време, преди да отлети обратно за Земята сам.

Преди три години Китай заяви, че ще изстреля космически кораб през 2020 г., който може да лети като самолет и ще бъде за многократна употреба, увеличавайки честотата на изстрелванията и намалявайки разходите за мисия.

Не е известно дали експерименталният космически кораб, изстрелян от Китай, е бил кораб с неподвижно крило като американската космическа совалка. Ако е подобен на X-37B, ще е с големина около една пета от космическата совалка.

Китайският космически кораб е бил изстрелян в орбита в петък от Long March 2F, семейство ракети, които са транспортирали космически кораби Шенжоу в орбита, както с екипажи, така и безпилотни мисии през годините.

Китайски гражданин пътува самостоятелно в Космоса за първи път през 2003 г. на борда на Шенжоу.