Perseverance събра първите мостри от марсианска почва

Ивайло Красимиров

Марсоходът на НАСА Perseverance е събрал и складирал първата от многобройните минерални проби, които американската космическа агенция се надява да извлече от повърхността на Червената планета за анализ на Земята.

Инструменти, прикрепени към Perseverance („Упоритост“) и управлявани от специалисти на мисията от Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА (JPL) близо до Лос Анджелис, пробиха със сонда, малко по-дебела от молив, скално ядро от древно марсианско езерно корито, след което херметически запечатаха мострите в тръба от титан и ги складираха вътре в роувъра.

Научният подвиг, извършен на 1 септември и публично потвърден от НАСА късно в понеделник, бележи първото подобно събиране на минерални проби, получени от повърхността на друга планета, според космическата агенция.

Шефът на НАСА и бивш астронавт Бил Нелсън, приветства това като „важно постижение“. Космическата агенция планира да събере до 43 проби от минерали през следващите няколко месеца от дъното на кратера Джезеро, широк басейн, където учените смятат, че е текла вода и микробният живот може да е процъфтявал преди милиарди години.

Очаква се шестколесното превозно средство с размерите на SUV да изследва стени от утайки, отложени в подножието на остатъчна речна делта, някога гравирана в ъгъла на кратера и считана за първостепенно място за изследване.

Събирането на минерали е основата на проекта на стойност от 2,7 милиарда долара.

Две бъдещи мисии до Марс, които ще бъдат проведени съвместно от НАСА и Европейската космическа агенция, се планира да вземат тези мостри през следващото десетилетие и да ги върнат на Земята, където астробиолозите ще ги изследват за евентуалното наличие на малки вкаменени организми.

Такива вкаменелости биха представлявали първото убедително доказателство, че живот някога е съществувал и извън Земята.

Perseverance, петият и далеч най-сложен роувър, изпратен от НАСА на Марс, откакто първият пристига на Червената планета през 1997 г., кацна в кратера Джезеро през февруари след полет от Земята от 472 милиона километра.

Успехът на първото събиране на проби, взети от плоска скала с размер на куфарче с помощта на ротационно-ударна бормашина в края на роботизираната ръка на Perseverance, беше потвърден чрез изображения, направени от камерите на роувъра, докато пробата беше измерена, каталогизирана и съхранена, съобщиха от НАСА.

Системата за вземане на проби на роувъра, състояща се от повече от 3000 части, беше описана от временния директор на JPL Лари Джеймс като „най -сложният механизъм, изпращан някога в космоса“.