Плаващ робот се готви за пътешествие към Титан

© Craig Attebery, ESA, NASA

На езерото Лагуна Негра в чилийските Анди завършиха изпитанията на плаващ робот, готвещ се да се спусне на Титан – най-големия спътник на планетата Сатурн.

Луната Титан е единственото космическо тяло в Слънчевата система, на чиято повърхност постоянно присъства течност. Основно тя се състои от метан и етан (които на Земята обикновено са в газообразно състояние). Но това, че на тази луна има стабилни водоеми (море, езера), прави Титан най-подобния на нашата планета обект в Слънчевата система.

През януари 2005 г. НАСА и Европейската космическа агенция изпратиха на Титан сондата „Хюйгенс”, която се спусна с парашут през дебелата атмосфера на спътника. Апаратът кацна в мека кал от въглеводороди и транслира данни около 90 минути. След това батерията му излезе от строя и връзката прекъсна.

Оттогава се планират няколко мисии към Титан, включително с морски роботи за изучаване на морето на Северния полюс на луната.

Научен екип начело с астробиолога Натали Карбъл изпрати прототипа PLL на езерото Лагуна Негра през 2011 г. Две години роботът определя размерите на езерото, изучавайки неговите околности, pH и метеорологични явления.

Робот на НАСА ще се спусне в езеро на Титан.