Плюнката на Сатаната на видео от Слънцето

© NASA Goddard

Обсерваторията за слънчева динамика на НАСА представи видеозапис на мощно изригване на Слънцето, преминаващо в изхвърляне на вещество от слънчевата корона. Изригването, наречено Плюнката на Сатаната, е регистрирано на 18 юни 2015 година, пише Mirror.

Изображенията на явлението били получени в крайната ултравиолетова област от спектъра, което позволило да се покаже веществото в долните слоеве на слънчевата атмосфера. Цялото събитие продължило около четири часа, а хрониката му е пресъздадена във видео от минута и половина.

Слънчевото изригване е процес на отделяне на енергия (светлинна, топлинна и кинетична), обхващаща всички слоеве на слънчевата атмосфера. При изригвания тя се отделя само за няколко минути.

Коронални изхвърляния на маса се наричат гигантски обеми вещество, излитащи в междупланетното пространство от атмосферата на Слънцето – именно те, долитайки до Земята, стават причина за магнитни бури. Короналните изхвърляния на маса често са свързани със слънчеви изригвания, но механизмът на тази връзка още не е установен (не е ясно също кое е причината и кое – следствието).

Обсерваторията за слънчева динамика (Solar Dynamics Observatory, SDO) е космически апарат на НАСА за изучаване на Слънцето. На бора на SDO има техника, способна да получава 12 различни вида изображения. Една снимка на SDO има резолюция 4096 на 4096 пиксела. Апаратът предава изображения от орбитата на Земята на всеки 12 секунди.