Потвърдиха извънгалактичния произход на неутриното в IceCube

© Ian Rees, IceCube/NSF

Неутринната обсерватория IceCube, регистрирала около десет неутрино с високи енергии в Северното полукълбо, е потвърдила съществуването и извънгалактичния произход на тези частици, се казва в съобщение на Американското физическо общество.

През 2013 г. учените съобщиха, че разположената в Антарктида обсерватория IceCube е „уловила“ неутрино с високи енергии. За разлика от неутриното с по-малки енергии, източниците на високоенергийните частици би трябвало да се намират извън пределите на нашата галактика, според изчисленията на учените. Тогава били регистрирани неутрино от страна на Южното полукълбо.

Сега изследователите са анализирали данните от IceCube за 2010-2012 г. в търсене на неутрино, които са прилетели откъм Северното полукълбо, преминали са през Земята и след това са били регистрирани от обсерваторията.

Те са открили около 10 такива частици, което потвърждава резултатите от 2013 година и извънгалактичната природа на тези частици, тъй като ако източниците на неутриното бяха в Млечния път, разпределението на техния поток спрямо Земята би било неравномерно.

Статията с резултатите от изследването е приета за публикация в сп. Physical Review Letters.

Какво поражда неутрино извън пределите на нашата галактика, не е известно. Учените смятат, че техни източници може да са активни галактични ядра – черни дупки с маса милиони и милиарди пъти по-голяма от Слънцето, звезди и междузвездно вещество или области на активно звездообразуване.

Изследвайки високоенергийното неутрино, учените се надяват да открият източници на космическите лъчи. Те се състоят от протони и атомни ядра, които, взаимодействайки с материята или лъчението, могат да пораждат неутрино.

Неутриното изключително слабо взаимодейства с веществото, през което преминава, и няма електрически заряд, така че при движението му през космическото пространство нищо не би трябвало да го задържа или отклонява.

Неутриното не се регистрира пряко – преминавайки през дебелия слой лед, тези частици пораждат електрически заредени мюони. По енергията на тези мюони изследователите съдят за енергията на породилото ги неутрино.