Птиците – пълноправни участници в движението

Пернатите знаят на какво разстояние от движещата се кола трябва да излетят, за да не попаднат под колелата.

Птиците, живеещи близо до шосетата, са постоянна заплаха за автомобилите. За да не загине, птицата трябва да излети навреме, а за да излети навреме, тя добре трябва да си представя скоростта, с която се движи автомобилът.

Птиците не четат пътните знаци, но всички те имат представа за това с каква средна скорост се движат колите по шосето. Тази способност при летящите е забелязана от Пиер Легание от Квебекския университет в Римуски и Саймън Дукатис от университета „Макгил”.

Мисълта да проверят колко добре умеят птиците да отгатват скоростта на движещите се автомобили хрумнала на Легание, докато се връщал към дома си и наблюдавал птиците, излитащи пред неговия автомобил.

Технически изследването било доста просто – учените отбелязвали скоростта, с която се движела колата, когато пред нея излитала птица, след което автомобилът продължавал да се движи с постоянна скорост до мястото, където е стояла излетялата птица. Такива измервания били направени повече от сто и трийсет с двайсет и един вида птици, макар че повече от половината били врани, врабчета и дроздове.

Резултатите се оказали такива. Върху пътя, където движението се ограничавало до 20 км/ч, птиците излитали, когато до колата оставали 10 метра. Ако скоростта не превишавала 90 км/ч, критичното разстояние до колата се увеличавало до 25 метра, ако скоростта била 110 км/ч, то птиците излитали 75 метра пред автомобила. С други думи, пернатите доста адекватно оценявали скоростния режим на шосето.

Когато птицата на уличното платно забележи автомобил, тя използва данните от паметта си, за да разбере кога трябва да се отстрани от пътя. Така тя осъзнава какво ограничение на скоростта е установено на пътния участък – където разрешената скорост е висока, тя винаги се вдига във въздуха по-бързо, независимо от скоростта на приближаващия транспорт.

„Това беше наистина интересно – птиците реагираха не на скоростта на колата, а именно на скоростното ограничение – коментира Легание. – Отстрани изглежда, че сякаш четат пътните знаци.”

Според изследователите сблъсъците с птици по пътищата се случват поради това, че водачите превишават ограничението на скоростта.

Биолозите открили още, че разстоянието от птицата до автомобила в момента на излитането варира от времето на годината. Те позволяват на превозното средство да се приближи максимално през пролетта, а есенно време се държат по-предпазливо.

Легание и Дукатис смятат, че това е свързано или с активността по време на хранене на пиленцата, или с периодите, когато младите птици едва започват да опознават пътищата и автомобилите.

Източник: ScienceNews