Първото движещо се същество на Земята е живяло преди 2.1 милиарда години

Credit: A. El Albani/IC2MP/CNRS - Université de Poitiers
Ивайло Красимиров

Преди около 2.1 милиарда години, едно подобно на петно същество се е раздвижило на ранната Земя. Когато организмът се движел, той издълбавал тунели, което може би е най-ранното доказателство за движещо се същество на планетата.

До това откритие за най-ранна подвижност на същество населяващо Земята стига ново изследване, направено във Франция. Под „подвижност“ изследователите разбират способността на организма да се движи самостоятелно, използвайки собствената си метаболитна енергия.

Досега имаше доказателства за такава подвижност от преди около 570 милиона години, според вкаменелости от различни места на планетата. Новата находка е с 1.5 милиарда години по-стара.

Каквото и да е оставило тънките, малки тунели, вероятно е било група от единични клетки, които са се присъединили една към друга, за да формират многоклетъчен организъм, казват изследователите.

Не всички обаче са съгласни, че тези тунели са направени от сложен живот, а един изследовател, който не е бил свързан с проучването, нарича твърденията „неточни“.

Учените открили следи от тези вкаменелости в Габон, по протежение на западното крайбрежие на Африка. В този случай, вкаменелостите от следи са серия от тънки тунели, които са били направени в това, което някога е било вътрешно море, силно окислено и плитко, съществувало по време на ерата на Палеопротерозоя, преди 2,5 до 1,6 милиарда години.

След като са събрали стотици екземпляри вкаменелости от древното вътрешно море, учените в последното проучване са открили вкаменените тунели.

„Тези структури показват, че някои древни многоклетъчни организми са достатъчно сложни, за да се движат през калта“, казва водещият автор Абдерразак Ел Албани, професор по палеобиология и геохимия в IC2MP, институт на Университета в Поатие, Франция.

Съществува съвременен аналог на това странно създание, подобно на плужека. „По време на гладуване някои клетъчни форми се събират заедно в така наречената „мигрираща фаза на охлюва“, за да могат заедно да търсят храна“, каза Ел Албани.

Тунелите, които тези древни същества са оставили след себе си, са малки, с диаметър до 6 см и дължина до 17 см. Нещо повече, изглежда, че тунелите са направени от нещо, което се движи странично и вертикално през калта, каза Ел Албани за Live Science.

За да се уверят, че тези тунели са оставени от живи същества, учените анализират структурите по няколко начина. За начало учените са използвали рентгенова компютърна микротомография, за да анализират пробата в 3D.

Екипът също е анализирал химическите компоненти в следите оставени във вкаменелостите, откривайки, че тези следи са биологични и също така съответстват на възрастта на седимента около тях – 2.1 милиарда години. Освен това тунелите са били открити до вкаменени микробни „килими“, известни като биофилми. Вероятно странното същество, наподобяващо плужек, е пасяло върху тези микробни „килими“, казват изследователите.

Въпреки че много неща за това същество остават загадка, съществуването му повдига нови въпроси за историята на живота на Земята, казва Ел Албани. Това ли е бил първият път, когато сложен организъм се е движил, а по-късно движението се е усъвършенствало? Или експериментът на това същество е прекъснал, когато нивата на кислород в атмосферата са спаднали драстично преди около 2 милиарда години, само за да се появи този вид движение много по-късно?

Но не всеки смята, че тези тунели представляват най-старото доказателство за подвижност.

„Твърдението звучи наистина неточно“, казва Таня Босак, доцент по геобиология в Департамента за Земята, Атмосферните и Планетарните Науки в Масачузетския Технологичен Институт.

„Може би това се отнасят до нещо, което се движи макроскопично – има много по-стари скатове (строматолити) с форми и текстури, които показват предишното присъствие на подвижни микроби.“

Босак подчертава, че макар да не се е запознала задълбочено с изследването, е „склонна да омаловажи подобни претенции.“

Проучването е публикувано онлайн в Proceedings of the National Academy of Sciences.

Антропология · Археология