Радиотелескопи ще търсят гравитационните вълни на Вселената

© David Champion / NASA

Астрофизици от САЩ и Германия са установили, че с помощта на радиотелескопи (обсерватории, приемащи електромагнитни вълни в радиодиапазона от космически обекти) в близките десет години може да стане възможно откриването на гравитационни вълни.

Изследването е публикувано в The Astrophysical Journal Letters, съобщава НАСА.

Колаборацията NANOGrav (North American Nanohertz Observatory for Gravitational Waves), която обединява повече от 60 учени от САЩ и Канада, е заявила за близката възможност от регистрирането на нискочестотни гравитационни вълни от пулсари с помощта поне на два радиотелескопа (Грийн Банк в Западна Вирджиния и Аресибо в Пуерто Рико).

Пулсарът представлява бързо въртяща се неутронна звезда, възникваща в резултат на взрив на свръхнова. За експериментите NANOGrav предлага да се използват пулсари, които извършват пълен оборот около своята ос за части от милисекундата. Астрофизиците могат точно да определят времето, за което радиосигналът от такива обекти достига Земята.

В момента NANOGrav се занимава с мониторинг на 54 пулсара. Земята се намира под действието на електромагнитно и гравитационно поле но вторите вълни, за разлика от първите, са прекалено саби за наблюдения със съществуващите методи. Астрофизиците предлагат да се наблюдава въздействието върху Земята не на един, а едновременно на няколко пулсара.

Това ще позволи да се определи времето на закъснение на електромагнитния сигнал от пулсарите с точност до милионни части от секундата. Закъснението е свързано с изменение на метриката на пространство-времето поради въздействието върху Земята на бързовъртящи се пулсари. Астрофизиците предлагат за по-ранно откриване на гравитационни вълни да се използват радиотелескопите на Европа и Австралия.

Физици заявиха, че са уловили първите гравитационни вълни на 14 септември 2015 година на двата детектора близнаци на лазерната интерфеометрична гравитационно-вълнова обсерватория LIGO, разположени в Ливингстън (щата Луизиана) и Ханфорд (щата Вашингтон) в САЩ.

Фиксираните от учените смущения са били породени от двойка черни дупки в последните моменти преди тяхното сливане в по-масивен въртящ се гравитационен обект. Сливането на черните дупки се е случило преди 1,3 млрд. години (толкова време гравитационното смущение се е разпространявало до Земята).

Lenta.ru