Растенията се превръщат в живи компютри

© Laboratory of Organic Electronics

Швейцарски физици и биолози се научиха да поставят елементи от електронни схеми и аналогови сигнални вериги в растения и да ги превръщат в пълноценни изчислителни устройства, става ясно от статия, публикувана в сп. Science Advances.

„Сега можем да започнем да говорим за растения киборги – вече можем да поставяме различни датчици и устройства в растенията и да използваме енергията, която се произвежда с помощта на хлорофила, за отглеждане на нови зелени антени или други материали. Всичко ще се случва само по себе си и ние ще използваме „напредналите“ вътрешни компоненти на растенията за нашите собствени нужди“, казва Магнъс Бергрен (Magnus Berggren) от университета на Линшьопинг (Швеция).

Бергрен и колегите му преди около 25 години започнали да се занимават с печатна електроника – технология, която позволява да се нанасят пътеки и микросхеми на хартия, картон и други материали. По време на разработката на подобни устройства им хрумнала мисълта да използват тези органични материали в качеството на основа за електронни уреди.

Следващите две десетилетия учените прекарали в изучаване на това, как работят клетките и тъканите на растенията, както и на приспособлението на вече съществуващи технологии и материали за работа в представителите на флората. Преди три години техните разработки привлекли вниманието на инвеститори и Бергрен и екипът му получил първата възможност да реализира своя замисъл на практика.

Ключова крачка в създаването на „зелени компютри“ станало откриването на полимера PEDOT-S, с който изследователите се научили да импрегнират дървесните съдове по такъв начин, че те едновременно продължавали да транспортират съставки и вода по растенията, но освен това провеждали и ток.

Така учените превърнали листо в природен течнокристален екран. © Laboratory of Organic Electronics

Така учените превърнали листо в природен аналог на течнокристален екран. © Laboratory of Organic Electronics

С подобни растителни „проводници“ и йоните в тези канали учените създали своеобразни живи транзистори и сглобили от тях прости логически устройства. Листата на растенията, използвайки друга версия на полимера PEDOT, се превърнали в своеобразни биологични „пиксели“ благодарение на способността на това вещество да променя цвета при различно напрежение на тока.

Сега всички тези съставки работят независимо една от друга, но в близко бъдеще авторите на статията ще се опитат да ги обединят и да създадат първия растителен компютър, който може да решава прости задачи, използвайки енергията и съставните елементи на самите растения.