Първият звуков „привличащ лъч“

Акустичният левитатор на британските учени. © Asier Marzo, Bruce Drinkwater and Sriram Subramanian © 2015

Учени от Великобритания създадоха прототип на звуков „привличащ лъч“ от фантастичните филми, способен да захваща, повдига и премества във въздуха обекти с произволна форма и доста висока маса, става ясно от статия, публикувана в сп. Nature Communications.

„С помощта на нашето устройство ние можем да манипулираме обектите във въздуха и както може да се стори на някои, да нарушим закона за всемирното привличане. Това се осъществява благодарение на това, че ние индивидуално управляваме работата на десетки микровисокоговорители, което ни позволява да създадем своеобразна акустична холограма, която може да движи множество обекти във въздуха в реално време, без да ги докосва“, казва Шрирам Субраманиан (Sriram Subramanian) от университета на Съсекс (Великобритания).

Привличащи лъчи, способни да захващат и манипулират многотонни фрагменти материя, присъстват в много фантастични филми и романи, например във фантастичния сериал „Стар Трек“. Учените нееднократно са се опитвали да създадат подобни уреди, но не са стигали по-далече от теоретични разработки и прототипи, изключително ограничени във функционалност.

През 2013 г. чешките учени направиха първа крачка към създаването на подобно устройство, като се научиха да повдигат микрочастици материя във въздуха и да ги манипулират с помощта на няколко лазерни лъча светлина.

Субраманиан и колегите му успели да постигнат повече и да се научат да повдигат и преместват във въздуха капки течност, използвайки система, която те наричат „акустични холограми“.

Те представляват комбинация от високочестотни и нискочестотни звукови вълни, които, образно казано, създават своеобразна „клетка“ около задържания предмет и позволяват да се движи той в произволна посока, променяйки формата на този капан.

С експериментална инсталация, състояща се от 64 микровисокоговорителя, учените успели да реализират три ключови типа „акустични холограми“ – така наречени клещи, задържащи захванатата материя на място и въртящи я, „водовъртежи“, които преместват предметите, и „бутилки“, които ги задържат в едно положение.

По думите на учените подобна система на акустична левитация няма принципни ограничения. Текущото изобретение е способно да задържа и движи големи капки течност или други предмети, но нищо не пречи да се създадат по-мощни звукови генератори или да се минимизират те и използват за доставка на лекарства в организма или провеждане на много фини операции – например за извличане на камъни от бъбреците или вграждане на електроди в мозъка, допълва РИА Новости.