Разкриха тайната на Дяволската кула

Дяволската кула, щата Уайоминг, САЩ.

Физици от Германия са разкрили тайната на формирането на природните шестоъгълни колони от Пътя на великаните в Североизточна Ирландия и Дяволската кула в щата Уайоминг (САЩ).

Резултатите от изследванията им са публикувани в сп. Physical Review Letters, съобщава Science News.

Дяволската кула представлява природен паметник с вулканичен произход с височина над 1500 метра. Пътят на великаните също има вулканичен произход. Двата обекта основно представляват съвкупност от базалтови колони основно с шестоъгълна форма.

В своята работа немските учени моделирали условията на изстиване на вулканичната лава и установили по какъв начин колоните в САЩ и Ирландия са приели своята форма. За тази цел учените проследили динамиката на изстиване на лавата и възникването и разпространението на пукнатини в изстиващата материя.

Физиците изчислили енергията, необходима за равномерно разпределяне на лавата, и установили, че на началните стадии от нейното охлаждане на повърхността се образуват пукнатини, водещи до формирането на правоъгълните колони (каквито могат да се открият в Пътя на великаните и Дяволската кула).

Пътят на великаните, Ирландия.

Но по-нататъшното изстиване на лавата се съпровожда с разпространение на пукнатините от нейната повърхност в дълбочина. Освен това от енергийна гледна точка пукнатините по-удобно се образуват под ъгъл не 90 градуса една спрямо друга (както в правоъгълните колони), а под ъгъл 120 градуса (като в шестоъгълните колони).

Общият ръст на пукнатините води дотам, че колоните се превръщат от правоъгълни в шестоъгълни. После лавата изстива, деформациите спират и природните образувания в Пътя на великаните и Дяволската кула придобиват своята съвременна форма.