Реконструираха спинозавър в реални размери

Ивайло Красимиров

Спинозавърът се числи към най-огромните месоядни видове динозаври. В германски „динопарк“ вече може да бъде видян в реални размери.

Необичайната костна структура на спинозавъра е причина за спорове между учените около начина му на живот, обяснява Нилс Кньочке пред SPIEGEL ONLINE. Кньочке е научен ръководител на парка Мюнхехаген в Долна Саксония. На базата на нови открития сега вече може да се изгради сравнително добра и реалистична картина на животното. Именно това дало тласък на реконструкцията.

Паркът представи първата в света възстановка на спинозавър в реални размери. От муцуната до опашката дължината е 18 метра, а височината е 6,5 м. Огромният хищник е живял преди около 100 милиона години в блатистите райони на Северна Африка, но също и в Европа и Южна Америка. За огромно учудване на изследователите кости на спинозавър бяха открити дори в Австралия.

Първите фосили от спинозавър са открити от германския палеонтолог Ернст Щромер преди повече от 100 години в Египет. Материалът обаче е унищожен при бомбардировка на британски самолети над Мюнхен през Втората Световна Война.

Дълго време след това няма нови открития. Ясно е че спинозавърът е имал муцуна, подобна на тази на крокодил и мускулести предни крайници с големи извити като кука нокти, за да може да лови риба. Новооткрити фосили в Мароко доказват, че животното е живяла основно във вода и било отличен плувец. Не е ясно каква функция е имала двуметровата гръбна перка.

В динопарка, разположен край Щайнхудер Меер (най-голямото езеро в северозападна Германия, с площ близо 30 км2), посетителите могат да видят около 20 възстановки на най-големите динозаври, живели някога на планетата. Изработени са от полиестер от стъклени влакна. Общо са реконструирани 230 динозаври и различни животни от ледената епоха. Ледената епоха също е един от акцентите на парка.