Роботите се научиха да се мамят взаимно

© Victor Habbick / FreeDigitalPhotos.net

Учени от Технологичния институт в Джорджия разработиха роботи, които са способни да се мамят взаимно. Идеята за разработката те заимствали от поведението на обикновени катерици и птици. Изследването им може да намери приложение в бъдещи военни разработки. То е публикувано в IEEE Intelligent Systems.

Група учени под ръководството на проф. Роналд Аркин започнала с биологично изследване – те изучавали как се държат катериците, събиращи жълъди и криещи ги в свои тайници. Когато друга катерица може да види тайника, животното променя своето поведение. Вместо да се обърне към мястото, където наистина може да скрие своите запаси, тя отива до лъжливи хралупи, като пречи на „врага” да открие истинската. Точно този модел учените приложили и върху роботите. Ако врагът е някъде наблизо, роботът може да промени своята стратегия, за да заблуди друг робот или човек. Така може да се спечели време до идването на подкрепление.

Освен това екипът на Аркин изследвал поведението на птиците, които „блъфират” пред лицето на опасността – показвайки се по-силни, отколкото са в действителност, и дори нападайки противника. Не само емпиричните данни, но и математическият модел показва: такава заблуда е ефективна стратегия и ползата от нея превишава риска от това да бъдеш разкрит. И във военна операция роботът, който сам се намира под заплаха, може не по-малко ефективно да симулира способност да се бори с противника. Дори ако не е в състояние физически да защити себе си, действията му може да повлияят на интелектуалната техника на врага и да го накарат да реши, че рискът е неоправдано висок.

„Измамата, ако се използва в нужния момент, може да минимизира заплахата”, казва Аркин.

Вижте още:

Пентагонът обеща: Роботите няма да убиват сами

Професор Аркин отбелязва също, че разширяването на технологиите извън пределите на военната област,където „всички средства са добри”, ще предизвика много етични въпроси. Той настоятелно препоръчва да се прецени доколко приемливи са резултатите на изследването, научило роботите да лъжат.

Източник: CNews R&D