Родиха се първите „генно редактирани“ бебета с метода CRISPR

Ивайло Красимиров

Китайски учен от университета в Шенжен твърди, че е успял да помогне за създаването на първите в света генетично редактирани бебета с драматично приложение на метода CRISPR. Д-р Джианкюи Хи каза пред Асошиейтед прес, че момиченца близначки са родени по-рано този месец, след като е успял да редактира техните ембриони с помощта на технологията CRISPR.

Целта на модифицирането била да бъде премахнат ген CCR5, който играе критична роля в това да позволи на много от вирусите на ХИВ да заразят клетките в организма.

Интервюто за AP е след като изданието на Масачузетския Технологичен Институт (MIT – Technology Review) съобщи, че екипът на Хи в Южния университет за наука и технологии иска да използва технологията CRISPR за да елиминира CCR5 гена и да постигне създаване на деца с резистентност към ХИВ. Новината бе съобщена в деня, в който започна вторият международен конгрес по редактиране на човешкия геном в Хонконг.

Според изданието Технологичен преглед на MIT, организаторите на срещата в Хонконг, очевидно не са били уведомени за плановете на Хи за изследването, въпреки че АП съобщава, че той ги е информирал. По време на интервюто си с АП, Хи, който е учил и специализирал в Райс и Станфорд преди да се завърне в Китай, заявява, че чувства „силна отговорност, че не само е направил този първи пробив, но и че това ще бъде пример за другите, а обществото ще реши какво да направи по-нататък.“

Според документите публикувани в Technology Review, проучването е одобрено от Комитета по медицинска етика на болницата в Шенжен (Shenzhen HOME Women’s and Children’s Hospital). В обобщението на китайския регистър за клинични изпитания се казва, че времето за изпълнение на изследването е между 7 март 2017 г. и 7 март 2019 г. и търсенето на брачни двойки, живеещи в Китай, които отговарят на здравните и възрастови изисквания и желаят да преминат IVF терапия (инвитро – IVF-in vitro fertilisation).

Изследователският екип пише, че целта им е да „получат здрави деца, като избегнат ХИВ вируса, като предоставят нови прозрения за бъдещото премахване на основните генетични заболявания в ранните човешки ембриони„.

Таблица, приложена към регистъра на извършените опити в китайския регистър на клиничните изпитания показва, че вече са проведени генетични тестове върху фетуси от 12, 19 и 24 седмици на гестационната възраст, въпреки че не е ясно дали точно това са бременности включващи и тази, която е довела до раждането на близначките, чиито родители искат да останат анонимни.

„Смятам, че това ще помогне на семействата и техните деца“, казва Хи пред АП и добавя, че ако изследването причини вреда, би почувствал същата болка както и те, и това ще бъде изцяло негова отговорност.

За първи път китайски учени от университета „Сун Ят-сен“ (Sun Yat-sen) в Гуанджоу редактираха гените на човешки ембрион през 2015 г., използвайки технологията CRISPR (акронимът означава Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats), което позволява премахването на специфични гени, като действа като много точна двойка „генетични ножици“.

Въпреки че други учени, включително в Съединените щати, провеждат подобни изследвания оттогава насам, сегашното изследване на Южния университет за наука и технологии се счита за особено радикално, тъй като много учени се притесняват от етичните последици от CRISPR и възможностите чрез този метод да се приложи евгениката (набор от концепции и практики в приложната генетика, целящи подобрение на генетичните качества на група хора) или да се създават „дизайнерски бебета“.

Както в Съединените щати и в много европейски страни, използването на генетично модифициран ембрион по време на бременност вече е забранено и в Китай.

През 2015 г., малко след университетския експеримент на Sun Yat-sen (който се провежда върху ембриони, които не са жизнеспособни поради хромозомни ефекти) стана известна среща на редица световни институции, вкл. Националната академия на науките на Съединените щати, Китайската академия на науките и Кралското дружество в Лондон, на която беше призовано за мораториум върху предизвикването на наследствени промени в човешкия геном.

В допълнение към етичните опасения Фьодор Урнов, учен в областта на режисираната генетика в Института за биомедицински науки Altius, неправителствена организация в Сиатъл, казва пред изданието Технологичен преглед, че изследването на Хи е причина за „съжаление и загриженост“, защото може да засенчи реалния напредък постигнат в изследванията за редактиране на гени, провеждани понастоящем при възрастни заразени с ХИВ.