Русия и Китай се споразумяха да изградят база на или около Луната

Луната
Ивайло Красимиров

Това е най-новият сигнал за геополитическо маневриране в космоса и очевидна стъпка в противовес на Съединените щати.

Роскосмос, руската космическа агенция, подписа тази седмица споразумение с Китайската национална космическа администрация за съвместното създаване на това, което те наричат ​​Международна научна лунна станция.

Меморандумът за разбирателство между двете правителства е най-новият знак, че Русия вижда бъдещето си в космоса като преди всичко съвместни усилия с китайската космическа програма, а не с НАСА, нейния основен партньор през последните 25 години.

НАСА е поканила Русия да се присъедини към ръководения от САЩ лунен проект, известен като Артемида.

Проектът с Китай ще се „ръководи от принципите на равното разпределение на правата и отговорностите“ и ще „насърчава сътрудничеството … с отворен достъп за всички заинтересовани нации и международни партньори“, се казва в изявлението на руската космическа агенция, публикувано след като меморандумът беше подписан във вторник.

В изявлението на Роскосмос се казва, че целта на лунната станция с Китай ще бъде да укрепи научното сътрудничество и да насърчи „изследването и използването на космическото пространство за мирни цели в интерес на цялото човечество“.

Тази формулировка отразява руската критика на ръководения от НАСА проект „Артемида“, който също така предлага изграждането на космическа станция в орбита около Луната като основа на по-широки международни усилия за изследване на лунната повърхност.

Миналата година шефът на Роскосмос Дмитрий Рогозин очерта усилията на НАСА като вид политически проект на НАТО в космоса. „С лунния проект“, казва Рогозин пред руския таблоид „Комсомолская правда“, „наблюдаваме отклонението на нашите американски партньори от принципите на сътрудничество и взаимна подкрепа, разработени по време на сътрудничеството на МКС. Те виждат своята програма не като международна , но подобно на НАТО „, добави той.“ Ние не сме заинтересовани да участваме в такъв проект. „

НАСА и Роскосмос бяха двата основни партньора, отговорни за изграждането и експлоатацията на Международната космическа станция или МКС, проект, стартиран преди 20 години, който послужи като краен израз на помирението в космоса между Русия и САЩ след Студената война.

Изглежда, че тези отношения през последните години бавно ерозират, тъй като по-широките политически отношения между САЩ и Русия се влошават.

Съветският съюз изстреля първия човек в космоса Юрий Гагарин преди почти 60 години, запалвайки интензивна надпревара в космоса със САЩ. САЩ пуснаха астронавтите на Луната осем години по-късно. Москва никога не е кацала с космонавти на Луната и през последните години нейната космическа програма се разклаща, борейки се с корупция и проблеми с контрола на качеството, докато американската търговска космическа индустрия и китайската космическа програма продължават напред, заплашвайки да надминат категорично Москва.

В Китай държавният всекидневник Global Times публикува статия на първа страница в чест на споразумението с Русия, обяснявайки на своите читатели, че Вашингтон се опитва да диктува условията на бъдещата международна дейност на Луната и извън нея, в дълбокия космос.

„За да участват в оформянето на посоката на космическите изследвания и да имат думата при определянето на правилата, Китай и Русия трябва да бъдат на първа линия и да насърчават баланса и справедливостта със сила и реални действия“, се казва в съобщението.

Меморандумите за разбирателство представляват само малко повече от първи стъпки към даден проект, но те са символични и показателни за политическите приливи и отливи, от които зависят и всички космически програми – било то руски, китайски или американски.

В по-близък срок Русия и Китай казват, че ще координират различни роботизирани мисии за изследване на Луната.

Правителството на САЩ забранява на НАСА да си сътрудничи с Китайската космическа агенция. Китайската космическа програма, макар и досега работеща в относителна изолация, направи големи крачки през последното десетилетие. Неспособен да се присъедини към Международната космическа станция, Пекин се фокусира върху създаването на свои национални космически станции.

Подробности за това как ще изглежда предложената от Пекин лунна станция с Русия, засега са неясни. В изявлението на Роскосмос се казва, че това ще бъде „комплекс от експериментални изследователски съоръжения, създадени на повърхността и / или в орбита на Луната“, за да се улесни голямо разнообразие от изследователски усилия, както с екипажи, така и без тях.

С други думи, международната лунна станция прилича много на руско-китайски отговор на ръководения от НАСА проект Artemis.
Проекти като тези обаче отнемат години, за да стартират, а меморандумът Русия-Китай е само първата от необходимите стъпки. И въпреки че Русия все още не е приела поканата на НАСА да се присъедини към проекта Artemis, тя все още не я е отхвърлила официално.

„Мисля, че това е нещо като дипломатическа игра за договаряне“, каза Павел Лузин, независим анализатор на руската космическа политика, пред NBC News. „Русия няма какво да предложи на Китай в ръководената от Китай програма„ Луна “ и със сигурност Русия трябва да продължи космическото сътрудничество със САЩ и Европа (както и с Япония и Канада) след приключването на програмата на МКС.“

Лузин казва, че остава неясно дали суровата реторика на Рогозин по отношение на проекта Артемида представлява официалната руска политика. „Рогозин каза, че няма да се присъединим към Артемида, но изглежда, че това най-вероятно е само негово лично мнение, а не официалното и окончателно решение на Русия“, казва Лузин.