С помощта на Хъбъл астрономи откриха 6 мъртви ранни галактики

Ивайло Красимиров

Човек би си помислил, че големите галактики в ранната вселена биха имали достатъчно „гориво“ за нови звезди, но скорошно откритие показва, че не винаги е било така.

Астрономите, използващи космическия телескоп Хъбъл и големия милиметров/субмилиметров масив от Атакама (ALMA), са открили шест ранни галактики (около 3 милиарда години след Големия взрив), които са били необичайно „мъртви“ – тоест студеният водород, необходим за образуването на звезди е изтекъл от тях. Това е пиковият период за раждането на звезди, според водещата изследователка Кейт Уитакър, така че изчезването на този водород е загадка.

Екипът открива галактиките благодарение на силните гравитационни лещи, използвайки галактически клъстери за огъване и увеличаване на светлината от ранната Вселена.

Хъбъл идентифицира къде са се образували звезди в миналото, докато ALMA открива студен прах (резервна част за водорода), за да покаже къде биха се образували звездите, ако бяха налице необходимите съставки.

Смята се, че галактиките са се разширили оттогава, но не чрез създаването на звезди. По-скоро те се разрастват чрез сливания с други малки галактики и газ. Всяко образувание след това би било ограничено.

Констатациите са свидетелство за комбинираната мощ на Хъбъл и ALMA, да не говорим за възможностите на Хъбъл десетилетия след стартирането му. В същото време той подчертава ограниченията както на технологията, така и на човешкото разбиране, като повдига редица въпроси.

Уитакър отбелязва, че учените не знаят защо галактиките са умрели толкова бързо или какво се е случило, за да спре горивото. Дали газът се нагрява, изхвърля или просто бързо се консумира? Може да отнеме известно време, за да се намерят отговори, ако отговорите въобще са възможни.