Слънцето е имало близнак?

Слънцето. Снимка НАСА
Ивайло Красимиров

Нашето Слънце може би някога е имало звезда-близнак, предполагат астрономите – като „бинарните“ звезди на Татуин в Междузвездни войни.

Харвардски изследователи твърдят, че още едно слънце е било налице при формирането на Слънчевата система и това може да обясни редица характеристики, включително облакът от отломки в края на нашата Слънчева система.

Находката може да хвърли светлина върху събития като наличието на вода на нашата планета и дори изчезването на динозаврите, смятат изследователите.

Наличието на второ слънце също може да попълни празните места за Планета Девет, хипотетичното тяло, за което учените смятат, че може да дебне на ръба на нашата Слънчева система.

Учените смятат, че облакът Оорт се е образувал от остатъци, останали от образуването на Слънчевата система и нейните съседи, където парчета са били разпръснати от планетите на големи разстояния, а някои са стигнали до звезди от други системи.

Но ако някога Слънцето е било двоична звезда „близнак“, би било по-лесно да разберем как се е образувал облакът Оорт, казват авторите на изследването.

„Предишните модели са имали затруднения при създаването на очакваното съотношение между разпръснати дискови обекти и външни облачни обекти на Ooрт“, пишат те.

„Моделът на двоично заснемане предлага значително подобрение и усъвършенстване, което на пръв поглед изглежда очевидно: повечето звезди, подобни на Слънцето, са родени с бинарни спътници.“

Разбирането на образуването на облака на Оорт би могло да даде на учените важна представа за историята на живота на Земята, казват изследователите.

„Обектите във външния облак на Оорт може да са изиграли важни роли в историята на Земята, като евентуално доставяне на вода на планетата и причиняване на изчезването на динозаврите“, казват учените.

Бинарните звезди са по-добри в привличането и улавянето на отломки (като материала, образувал облака на Оорт), според Ави Льоб от Харвард.

Льоб казва: „Ако облакът на Оорт се формира, както се наблюдава, това означава, че Слънцето действително е имало спътник с подобна маса, който се губи преди Слънцето да напусне родния си клъстър.“

Изследователите казват, че бинарната звезда е изчезнала в ранната история на Слънчевата система и сега може да бъде почти навсякъде.

„Изгубеният другар на Слънцето вече може да бъде навсякъде по Млечния път“.

„Преди загубата на бинарната система обаче, Слънчевата система вече е образувала външната си обвивка от обекти, а именно облака Оорт и вероятно Планетата девет“.