Заредиха батериите на хеликоптера за Марс по време на полет

Ивайло Красимиров

Засега малкият хеликоптер, който е готов да стане първият, който лети в космоса, е в добро състояние. НАСА обяви, че вертолетът Mars Ingenuity е жив и здрав и успешно се презарежда, докато е в средата на космическия полет към Червената планета.

В момента той е позициониран в корема на Rover Perseverance, който стартира миналия месец за историческа мисия до Марс. НАСА обяви, че захранването на шестте литиево-йонни батерии на роторите на хеликоптера до 35% – оптималното ниво за поддържане на здравето на батериите по време на полет до Марс, е успешно.

„Това беше много важен момент, тъй като беше първата ни възможност да включим Ingenuity и да дадем на електрониката“ тест драйв „, след като стартирахме на 30 юли“, казва Тим Канам, ръководител на операциите за Mars Helicopter. „Сега всичко мина по книга, ще извършваме една и съща дейност на всеки две седмици, за да поддържаме приемливо състояние на зареждане на батериите.“

След като Perseverance докосне Марс, батериите ще се зареждат от слънчевия панел на хеликоптера, съобщи НАСА. Ако техниката може да издържи студените марсиански нощи, екипът ще продължи напред с тестови полети.

„Тази активност за зареждане показва, че сме оцелели при изстрелването и че досега можем да се справим с тежката среда на междупланетното пространство“, заяви ръководителят на проекта Ми Аунг.

„Имаме още много работа, преди да можем да опитаме първия експериментален тест за полет на друга планета, но в момента всички се чувстваме много добре за бъдещето.“

4-килограмовият хеликоптер ще се опита да лети самостоятелно няколко месеца след като роувърът се докосне до Марс. Първо ще се опита да се издигне на 10 фута в изключително тънката атмосфера на планетата и да лети напред до 6 фута. С всеки опит ще се опитва да отиде малко по-високо и по-далеч.

„Наистина се чувстваме в момента като братя Райт“, каза Аунг миналия месец преди старта.