Слънцезащитните продукти – нож с две остриета?

pixabay.com
Ивайло Красимиров

Когато хората използват слънцезащитни продукти, трябва да знаят, че химикалите в продуктите се абсорбират в кръвния им поток, а ефектите върху здравето все още не са известни, съобщава ново проучване.

Проучването, проведено от изследователи от Американската агенция по храните и лекарствата (FDA), установява, че слънцезащитните химикали проникват в кръвта на хората доста бързо и достигат достатъчно високи нива, за да предизвикат по-нататъшно изпитване на безопасността на веществата.

Проучването е било малко, включващо само две дузини хора. Но то е едно от първите, които точно изследват нивата на слънцезащитните химикали в кръвта на хората, когато продуктите се използват според указанията на производителите и едно от първите, които проучват колко дълго химикалите остават в кръвта.

Трябва да се каже обаче, че учените не знаят дали тези химикали представляват риск за здравето на нивата, наблюдавани в проучването.

Важно е, че констатациите публикувани в списанието JAMA не означават, че хората трябва да престанат да използват слънцезащитния крем, особено като се имат предвид много сериозните и добре познати рискове за здравето от излагане на слънце.

„Хората трябва да използват слънцезащитните продукти и да следват препоръките да се предпазят от слънцето“, казва д-р Канаде Шинкай, дерматолог от Калифорнийския университет в Сан Франциско, която е съавтор на изследването. „Определено знаем, че слънцето може да причини рак на кожата и меланом.“

Но констатациите подчертават необходимостта от по-нататъшни изследвания на потенциалните последици за здравето от тези химикали, когато те се появят в кръвта.

„Загрижеността е, че ние просто не знаем какво означават данните за абсорбцията на тези химикали в кръвта“, казва Шинкай пред изданието Live Science.

Въпреки че слънцезащитните продукти са широко използвани, има изненадващо малко проучвания за безопасността и ефективността на много химикали, които обикновено се срещат в продуктите.

В новото изследване, 24 здрави възрастни доброволно са поискали слънцезащитен крем да се прилага върху кожата им четири пъти на ден в продължение на четири дни. Участниците са разделени в четири групи, всяка от които получава различна формула на слънцезащитен крем (лосион, крем или един от два различни слънцезащитни спрея).

Изследователите са приложили препоръчителното количество слънцезащитни продукти – по-специално 2 милиграма слънцезащитен крем на квадратен сантиметър от кожата – до 75% от тялото на всеки участник.

Участниците остават в лабораторията до седем дни и всъщност не са изложени на слънчева светлина. Всеки от тях има по 30 кръвни проби, взети по време на престоя му.

Изследователите са анализирали кръвните нива на четири обичайни слънцезащитни съставки: авобензон, оксибензон, октокрилен и ембатула. Те са искали да видят дали концентрацията на тези химикали в кръвта ще надвиши 0,5 нанограма на милилитър, праг определен от FDA през 2016 г. Агенцията казва, че всяко лекарство, което се абсорбира в кръвта при нива, които надвишават този праг, трябва да премине през допълнителни изследвания за безопасност.

Резултатите показват, че само за един ден от слънцезащитното приложение, всичките четири химикали са открити в кръвта на хората на нива, надвишаващи този праг.

Нещо повече, кръвните нива на тези химикали се увеличават през следващите дни, когато слънцезащитният крем е бил нанасян отново, което предполага, че химикалите могат да се натрупват в кръвта с течение на времето.

Шинкай, която не е участвал в новото изследване подчертава, че новите открития не означават, че химическите слънцезащитни продукти са опасни. Но резултатите показват, че тези съставки ще трябва да преминат през същия тип тестове за безопасност, направени за други „системни“ лекарства (такива, които влизат в кръвта), казва тя. Такива проучвания ще разгледат дали експозицията на тези химикали в кръвта е свързана с евентуални рискове или ефекти от рак върху репродуктивната система.

Изследователите отбелязват, че тяхното проучване е проведено на закрито, без излагане на слънчева светлина или топлина – фактори, които биха могли да повлияят на това колко добре се поглъщат слънцезащитните химикали в кръвта. Освен това ще са необходими допълнителни проучвания, за да се провери дали нивата на абсорбция на кръвта варират в зависимост от определени фактори, като типа на кожата, възрастта и колко слънцезащитни продукти се прилагат.

През февруари FDA предложи нови правила, насочени към подобряване на безопасността на слънцезащитните продукти и помоли слънцезащитната индустрия за допълнителни доказателства за безопасността на 12 обикновени слънцезащитни съставки. На теория, ако производителите не представят тези данни до ноември, всички слънцезащитни продукти, които съдържат тези 12 химикали, могат да бъдат изтеглени от пазара, обяснява Шинкай. Въпреки това тя добави, че очаква производителите да поискат удължаване на този срок, който може да бъде предоставен, ако докажат, че са поели ангажимент за провеждане на проучвания за безопасността.

Междувременно, ако хората се тревожат за слънцезащитните химикали, те трябва да знаят, че някои слънцезащитни съставки не се отделят в кръвта и като цяло са признати за безопасни. Те включват цинков оксид и титанов диоксид; и двете са съставки в така наречените минерални слънцезащитни продукти. Такива продукти работят, като покриват кожата и отразяват светлината, вместо да абсорбират светлината, както правят химическите слънцезащитни продукти.

Важно е да се отбележи, че използването на слънцезащитните продукти е само един от начините, по които хората се защитават от слънцето. Други методи включват търсене на сянка и носене на защитно облекло, шапки и слънчеви очила, като това, според Центровете за контрол и превенция на заболяванията, е възможно най-безопасното поведение.