След 15 г. срещаме Хари Потър, а след 85 пътуваме във времето

Пътешествия във времето и телепортация може да се видят в много фантастични филми. Водещи физици смятат, че всичко това ще стане реалност още през XXI век.

Пътешествията във времето ще станат възможни към 2100 година, а космическият туризъм и плащове невидимки ще бъдат достъпни още в близките години.

Физиците от Лондонския имперски колеж и университета на Глазгоу твърдят, че от технологиите във филмите „Стар Трек“, „Междузвездни войни“, „Завръщане в бъдещето“ и „Хари Потър“ ще могат да се възползват децата, които сега ходят на училище. Според водещи английски изследователи телепортацията ще стане всекидневие към 2080 година.

Колин Стюарт, автор на книгата The Big Questions in Science, смята, че хората ще усвоят скоковете във времето след не по-малко от 85 години, тоест това ще стане възможно към 2100 г.

„Още сега може да се пътешества в бъдещето, но само за малки периоди от време. Рекордът от 0,02 секунди е поставен от космонавта Сергей Крикальов. Не звучи много впечатляващо, но резултатите сочат, че пътешествията в бъдещето са възможни.

Ако се движите със скорост, която е 10 процента от скоростта на светлината, то шест месеца в Космоса ще се равняват на около шест месеца и един ден на Земята. Така вие попадате в бъдещето с един ден напред. Пътешествие с такава скорост в продължение на 10 години ще ви изпрати с три седмици напред в бъдещето.

За много оптимистична дата за седмични пътешествия в бъдещето смятам 2100 година“, казва Стюарт.

Мари Жаклин Ромеро от Школата по физика и астрономия към университета на Глазгоу смята, че телепортация като във филма „Старт Трек“ ще се използва повсеместно като транспортно средство още след 65 години.

„Да се телепортира човек атом по атом, е изключително сложно, но е възможно технологичните достижения в областта на химията или молекулярната биология да позволят това да се постигне по-бързо.

Радостно е това, че няма фундаментален закон за телепортацията, който да гласи за невъзможността това да се реализира по пътя на техническите постижения. По мои оценки телепортацията, която сме виждали в научнофантастичните филми, ще се появи към 2080 година“, казва Ромеро.

По думите ѝ засега физиците са се научили да телепортират само електрони.

„Колкото до телепортирането на човек, то атомът може да има множество електрони, а самият човек се състои от милиарди атоми.“

Малко по-рано от други футуристични технологии вероятно ще се появи плащ невидимка, който ще може да се взема при отправяне на космическо пътешествие.

Ако се вярва на Крис Филипс, професор от катедрата по експериментална физика на твърдото тяло в Лондонския имперски колеж, то още след 15 години ще можем да кажем „здрасти“ на Хари Потър.

„Един от начините да се направи плащ невидимка е да се използва адаптивен камуфлаж, който предлага пренасянето на изображение на фона на обекта или на човека на преден план за създаване на оптична илюзия за невидимост.

Всъщност ние не сме толкова далече от това да го направим реалност – ранни версии на технологията вече са създадени. Основният проблем е в това правилно да се структурират влакната на адаптивния камуфлаж, което на практика е невероятно сложно да се направи.

Новите технологии, такива като 3D печат, ще ни позволят да създаваме невъзможни доскоро материали. Очаквайте появата на плаща невидимка от филма за Хари Потър в близките 10–20 години.“