Следи от вода в кратера Гейл на Марс

8 август 2016 г. в 09:28

От няколко години се събират доказателства за наличието на вода на Марс. Бяха открити доказателства и за наличието на древни езера на Червената планета, след като бяха открити минералните „вени“ в кратера Гейл.

Изследването е направено от учени в университета в Лестър, като са използвани данни от марсианския роувър Кюриосити. На базата на неговите снимки е била анализирана минерализацията на „вените“ открити в кратера Гейл. Учените стигат до извода, че тези „вени“ са прокарани от подпочвени води. Според тях така наречените „вени“ са образувани от седиментите от древно езеро, които са били затоплени от температура около 50 градуса С.

Вкусът на тази марсианска вода би бил отвратителен, защото съдържа над 20 пъти повече натриев сулфат от водата тук на Земята,

казва проф. Джон Бриджис от университета в Лестър.

Някои микроби на Земята обичат среда наситена с натриев сулфат и богати на желязо флуиди, защото могат да използват тези елементи за да извличат енергия от тях. Затова наличието на подобни води в кратера Гейл вълнува учените. Когато поради топлината водата се е изпарила, са се образували тези богати на сулфати следи. Учените сравняват водата от кратера Гейл на Марс с флуиди открити на марсиански метеорити стигнали до Земята, за които се счита, че са имали допир до вода преди много години.

В марсианските „вени“ учените са открили и силиций, натрий, калий и в по-малка степен магнезий, желязо и алуминий. Според изследователите, откритията в кратера Гейл дават нови доказателства за това, че преди години е имало вода там.

Наскоро беше публикувано изследване, показващо, че преди време на Марс е имало повече кислород в сравнение с днес. Учените са открили високи равнища на манганов окис в марсианските скали, който може да се е появил от два източника – микроби или атмосферен кислород. Ако това е така, би означавало, че Червената планета е далеч по-гостоприемна за живот, отколкото се смятаще досега.