Сондата Джуно изпрати невероятна снимка на Голямото червено петно на Юпитер заедно с още една колосална буря

Голямото червено петно на Юпитер. НАСА

Големите бури тук на Земята са способни да разрушат електропроводи и инфраструктура, да свалят различни архитектурни структури и сгради, но нищо в областта на метеорологичните модели, което сме изпитали на нашата планета, не дава и най-малка представа за колосалните бури на Юпитер.

Газовият гигант е добре известен с невероятните си вихри и бури, които продължават с векове. Сега, нови снимки заснети от космическата сонда на НАСА Джуно, показват образи на две от най-големите бури на Юпитер.

Бурите на Юпитер, заснети от космическия апарат Джуно на НАСА. Снимка: НАСА

Хваната е емблематичната буря, известна като Голямото червено петно на Юпитер, както и по-малката, но също масивна буря, наречена Овал БA, която преминава през поредица от драматични промени през последните няколко десетилетия.

„Тази нова перспектива улавя забележителното Голямо червено петно, както и масивна буря, наречена Овал БA“, се казва в съобщение на НАСА.

„Бурята Овал БA достига сегашния си размер, след като три по-малки петна се сблъскаха и се сляха през 2000 година. Голямото Червено петно, което е около два пъти по-голямо от Овал БА, може би е образувано от същия процес преди векове.“

След като триото по-малки бури се слива и се превръща в Овал БА, появата му започва да се развива и бурята да става видима. Както отбелязва НАСА, в началото бурята е имала силно изразен оранжев пръстен близо до ръба си, който след това се е превърнал в бледо жълтеникав до бял.

Новата снимка е направена на 21 декември, 2018 г., когато Джуно се е намирал между 38 000 и 55 500 километра от върховете на облаците на планетата при заснемане на изображението. Снимката е подобрена като цветове, за да подчертае повече от детайлите, отколкото се виждат в реалното изображение.

Учените използващи мощните инструменти на Джуно, успяха да научат много за Юпитер и неговите колосални бури през последните години. Използвайки данните на сондата, изследователите установиха, че бури, като Голямото червено петно се простират далеч по-дълбоко в планетата, отколкото се предполагаше преди това. Проучване през 2017 г. показа, че Голямото червено петно се простира на невероятните 320 км навътре в атмосферата на Юпитер, но също така и че бързо се свива.